Monday, July 24, 2006

cukai di sana -sini

assalamualaikum....

benarkah Malaysia antara negara terbanyak mencukai rakyatnya? payah le nak kata kalau takda data-data stastistik yang terkini dan boleh dipercayai kan? tapi cuba kita bayangkan begini...sebaik nak keluar rumah kita kena lalui pintu rumah kita yang kena 'cukai pintu'...lepas tu kita pun masuk ke dalam keta kita yang dah dikenakan 'cukai jalan'. kita pun memandu keluar dari kawasan rumah kita yang dikenakan 'cukai tanah'. kemudian kita lalu jalan bertol dan kena bayar pula tol atau 'cukai laluan'. kemudian kita pun berhenti pekena ayam goreng segera dan kena bayar pula 'cukai perkhidmatan'....sambil makan-makan kita belekle perjanjian jual-beli (tak kirale apa-apa barang pun)dan ternampakle pula 'cukai setem' yang perlu kita bayar. sambil menghisap rokok (yg juga kita dok bayar cukai pembuatannya) tiba-tiba teringat lak kita kat 'cukai pendapatan' yang belum dibayar....pehh..mendengus jugak kita kan. simpang-siur membayar cukai. letih dan hiba....bercampur-baur. kalau nak kira tergolek....dah 3214 kali tergolek dah!

itu baru sehari dalam kehidupan orang kelas pertengahan...belum lagi mereka yang buat business ekspot-impot dengan cukai duti dan eksais,cukai impot dan berbagai cukai lagi le. kalau dia senaraikan cukai-cukai yang kena di bayar dan jumlah yang perlu dibayar....mau tergolek itik dia kan? tapi ye la apa nak buat...takde cukai takdele pembangunan dan kemudahan-kemudahan lain....gitule yang dikatakan oleh sibijak pandai...(kerana kepandaian diorang kita pulak yang tergolek).

apapun pada saya...personally, bukan saya nak cukai ni dihapuskan terus tapi berpada-padale...kaji baik-baik, cari kadar yang tidak membebankan, dapatkan input terutama dari golongan majoriti, dulukan yang mana perlu didulukan dan kemudiankan yang mana perlu dikemudiankan...lepas tu implemenla.....wallahualam

0 comments: