Thursday, August 03, 2006

apa kebendenya milik kita?

assalamualaikum...


ada tak sesekali kita terfikir...apa sebenarnya milik kita? apa sebenarnya yang kita ada? duit? rumah? keta? kerjaya? pangkat?...itu sumer bukan kita punya. hatta nyawa sekali pun. habis tu yang kita punye apa kebendenye? kita ada rm300 dalam poket kekonon itu duit kita le....tapi bile kena tahan polis trafik sebab memandu laju daaah...kene saman - nilai saman rm300. hah! amacam? kononnya kita punya rm300 tu akhirnya dah jadi kerajaan punya...sebab bayar saman.

sebenarnya takde satu pun kita punye....jgn taksuble. semuanya Dia bagi pinjam sat dan Dia tengokle apa dan bagaimana cara kita mengolah, mengkoordinat semua yang Dia pinjamkannya. tapi kekita ni bukan setakat mengolah dan mengkoordinat...bahkan naik taksub plak. get personal brotherrr...get personal dgn harta, pangkat, keluarga dan yang paling sedih get personal dengan nyawa tuu... macam-macam kita buat (lebih-lebih lagi bebende yg tak baik) kononnya nyawa itu akan selamanya milik kita.

yang ada anak tu cuba renungkan sejenak, anak mungkin anak kita yeelah...berbin atau berbintikan kita....tapi bole ke kita kata anak tu milik kita? tak bole brotherr..
anak dan segala yang kita ada adalah hak Dia, Dia boleh beri kita pinjam dan Dia boleh amik balik bila-bila masa pun. cuba le kita bayangkan bila kita lahir...bogel dan takde apa-apa pun walau secebis kain....dan bila kita 'pergi' esok gitu le kita takde apa yang nak kita bawa. yang sinisnya cuba kita bayangkan bila tengah hidup bagus punyee...tetiba Dia amik balik sumer yg Dia pinjamkan kat kita...kalut gila kita kan? terbogel mundar-mandir tanpa seurat benang...cepat-cepat kita cari daun utk tutup 'anu' tu...daun tu pun nasib baik Dia bagi pinjam kalau tak...hhmmmmmh

moralenya untuk diri saya sendiri...dan sahabat-sahabat sekelian. janganle taksub dgn kehidupan....sebab ini sumer pinjaman dan ada yang kata ini hanya ilusi je. hargai apa-apa, sesiapa dan apa jua yang ada disekeliling kita. sentiasalah jalankan amanahNya iaitu olah dan koordinatle sebaik-baiknya segala yang di pinjamkanNya itu....wallahualam

0 comments: