Monday, August 07, 2006

ditahap mana pencapaian kita?

assalmualaikum...


salam hari isnin, hari yg menceriakan, hari yang akan mencorakkan hari-hari berikutnya. monday blues? mana ada monday blues...kita adalah apa yang kita sendiri fikir berkenaan kita tak gitu?. kekadang tu memang ada betulnya. saya tengah membaca satu buku....tajuknya something about being positive le...(tak payah beritahu tajuk betulla...) walaupun masa mula-mula baca tak le rasa interesting sangat ttp bile terus dan terus rasa okay jugak. satu bende yang mungkin dapat saya kongsi di sini ialah berkenaan pencapaian kita. penulis buku tu mengatakan kebanyakkan orang tak pergi jauh pencapaian mereka sebab mereka mencapai hanya setakat dapat cover hutang-hutang dan bayar bil-bil mereka. maknanya apa yang mereka lakukan kalau setakat dah boleh 'cover' hutang dan bayar bil-bil itu pada mereka itu dah kira hebat le tu....sedangkan kalau setakat boleh bayar hutang dan bil itu sebenarnya bukanle boleh dipanggil 'pencapaian' ttp hanya satu 'keperluan' sahaja.

untuk jadi hebat dengan pencapaian yang sangat dahsyat kita kene pikir lebih kurang camni.....sekarang pakai keta waja je, tapi kalau dalam 6 bulan akan datang ni aku tak dapat pakai mercedes 200 sel mampus aku...maknanya letakkan tekanan untuk mendapatkan apa yang diimpikan.

saya ada terfikir malam tadi kenapa ramai bijak pandai agama seperti ustadz-ustadz ada kata bahawa solat 5 waktu yang wajib tak perlu dipersoalkan...tapi yang sunat perlu di buat selalu, diperhebatkan amalannya. cuba kaitkan dengan cerita pencapaian di atas tadi!. maksudnya 5 waktu yang wajib tu memang tak boleh ditinggalkan...tiada kompromi disitu....tapi untuk jadi lebih hebat yang sunat perlu dicari, dibuat dan diperhebatkan....ukuran pada 5 waktu tu macam dah fixed le....tapi yang meninggikan graf amalan adalah yang sunat-sunat tu.....cuba fikir. apapun jika ini baik maka ianya datang dari Allah dan jika tidak baik ianya adalah kerana silap dan salah saya sendiri....wallahualam.

0 comments: