Thursday, August 24, 2006

fikir dan rasa

assalamualaikum...

cuba terus anda lakukan ini...tarik nafas dengan agak laju sedikit ttp bila nafas di tarik melalui hidung dilepaskan pula melalui mulut. buat 3X. kemudian cuba buat camni pulak..tarik nafas perlahan dan bila nafas masuk sila pastikan yg abdomen (perut tu kembung)dan keluarkan nafas perlahan-lahan dan bila lepas pastikan perut tu kempis. buat 3X. kemudian cuba buat pernafasan yg perlahan tu 3X lagi ttp kali ni dengan pejam mata pulak. selepas tu buat pula dengan mata pejam ttp dengan kiraan 2 semasa tarik nafas, kiraan 4 semasa menahan nafas (dan perut juga tgh kembung) dan kiraan 2 semasa melepaskan nafas tu (perut terus kempis). sekarang buat sesi yg sama seperti diatas ttp semasa menarik nafas bayangkan anda menyedut segala kebaikan dan semasa menghembus keluar bayangkan anda membuang segala keburukan...juga buat 3X. amacam? apa rasa? ada relaks sikit..ada tenteram sikit. anda sebenarnya telah mendapat sistem bernafas tahap 'advance level'. kalau tak rasa apa-apa pun jangan risau. terus buat dan yakin. cuba buat sesi ni masa anda tengah betul-betul sibuk, tension, pening, dan semasa suasana keriuhan. insyaAllah anda rasa dia punya 'best' tu...kalau saya dapat merasanya kenapa tidak anda?

isnin dan selasa lepas saya menghadiri satu sesi kursus. tajuk kursus? mindpower. perkara yang di ketengahkan dalam kursus ini adalah berkenaan fikir dan rasa. fikir dilakukan oleh otak kiri kita (kalau anda mengadap monitor maknanya di otak sebelah kiri anda sekarang)dan rasa dilakukan oleh otak kanan anda. tahukah kita bahwasanya kita dilahir dengan 90% kebolehan rasa dan hanya 10% kebolehan fikir? ttp yang kita dok belasah pakai selama 30 tahun (kalau umur dah 30 tahun laa) ialah yang 10% tu le. pernah kita tengok budak 1-2 tahun terus boleh buat kira-kira matematik atau boleh membaca? rasanya tak pernah bukan (melainkan yg genius le...tpp mereka ni selalunya pendak umur) tetapi pernah kita tengok budak 1-2 tahun boleh lukis yg bukan-bukan ttp mengatakan pada kita yg dilukisnya tu adalah abang dia, emak dia, bapa dia atau rumah dia... atau pernah kita tengok budak camtu main masak-masak lepas tu bagi kita makan kuih yg dalam piring mainan tu (yg kita tengok kosong - takde apa-apa pun)

bermakna budak tu sebenarnya sedang menggunakan kemahiran rasa mereka dengan sangat kuat sehingga bila kita tengok diaorang makan kuih halimunan tu macam betul-betulkan? ttp sayangnya bila kita semakin meningkat dewasa segala kemahiran rasa telah kita tutup dengan kemahiran fikir yang 10% tu. ttp ada mereka yang masih menggunakan kemahiran rasa 90% mereka tu dan mereka dapat banyak kebaikkan dengannya. antara kebaikkan - berani, tenang, kreatif, tegas, energetic dan bermacam-macam ciri positif lagi....bila kita dapat sikit-sikit buat benda yg positif ni kita sebenarnya dah dapat menggunakan (juga sikit-sikit) kemahiran rasa 90% kita tu dan bayangkan kalau anda guna terus (atau banyak-banyak) kemahiran rasa ni....agak-agak apalah kehebatan yang akan terhasil? dan bila saya kata bayangkan (anda sebenarya di minta menggunakan kemahiran rasa anda).....wallahualam

0 comments: