Friday, August 11, 2006

mari memberi sumbangan

assalamualaikum...

hari jumaat dah pun tiba, sekejap je kan? dah seminggu. so apakah sumbangan yg dah kita beri kepada agama, bangsa dan negara dalam seminggu yang lepas? gini le kita cakap pasal sumbangan kepada kumpulan terkecil le iaitu 'keluarga' kita. apakah sumbangan yang telah kita beri kepada keluarga kita? tak kira le samada dalam keluarga tu kita ni ayah. ibu, anak, adik, abang, kakak dan sebagainya. sebenarnya keluarga ni penting...di barat pun dah ada 'culture' mementingkan keluarga. kita kat sini pulak yang terbalik...dah mula untuk tidak mementingkan keluarga. ayah abai anak, isteri abai suami, suami abai isteri, anak melawan kata - lawan makbapak dan berbagai-bagai lagilah. cubale kita bayangkan mereka yang dah kahwin berbelas tahun tapi tidak mendapat anak lagi...kalau ditanya mereka sanggup buat apa saja untuk memperolehi anak. maknanya mereka nakkan sangat anak, nakkan 'complete family'...tapi yang dah ada anak pulak dok abai anak....amacam? apa cerita ni?

jadi berbalik kepada persoalan apa sumbangan kita kepada keluarga kita seminggu yg lepas ni...kenele kita pikirkan bersama, kalau rasa-rasa takde sumbangan maka startla buat planning utk beri sumbangan pada keluarga kita untuk minggu yg akan datang ni. sebenarnya apa sumbangan, besar atau kecil perlula kita beri...ialah bukan untuk orang lain untuk keluarga sendiri jugak. sumbangan kecil? sumbangan seperti balutkan buku sekolah anak, repair pintu bilik air yang dah herot tu..., jirus air pada bunga-bunga dilaman tu, belikan barang keperluan dan macam-macam lagilah. ingat! bagi setengah orang sumbangan setakat jirus air ke pokok bunga tu mungkin sumbangan yang terlalu remeh dan kecil tapi mungkin tidak pada isteri kita. balutkan buku sekolah anak mungkin kecil pada orang lain tetapi besar pada anak kita. kalau tak kita yang buat atau beri sumbangan pada keluarga kita sendiri takkan orang lain nak buat bende yg sama? takkan jiran kita nak datang balutkan buku sekolah anak kita sedangkan kita ada..

seperkara mengenai sumbangan pada keluarga kita....pada anak, isteri atau pada makbapak kita atau dari isteri kepada suami jangan la sesekali kita 'become so calculative about it'. beri sumbangan tu semua mestilah ikhlas dan kerana Allah dan yg paling penting janganla mengharap balasan!. insyaAllah jika semua sumbangan di beri hanya keranaNya maka pulangan yg lebih besar akan Dia berikan 'without we knowing it'. kita pula jangan pulak mengharap sangat sumbangan tetapi kalau sumbangan tu dah nak orang beri pada kita apalagi...terima je la...wallahualam.

0 comments: