Tuesday, August 15, 2006

tiada rahsia.....ye ke?

assalamualaikum...

tempeleng le....kalau semua yg rahsia dah jadi tak rahsia lagi...sebenarnya rahsia ni takpayah cakap yg perkara tu rahsia. kita selalu beranggapan perkara yg tak nak di beritahu itu adalah rahsia...rasanya kurang tepat. kita amik contoh camni..ada artis kahwin dua. bila reporter tanya betulke dia kahwin dua. dia kata dia tak nak jawable soalan tu...maka adakah dia dikatakan berahsia? bagi reporter tadi bila si artis tu taknak beritahu maka dia kata artis tu berahsia. betul ke gitu? artis itu cuma cakap dia taknak beritahu itu je.. cuba kita beritahu rahsia tu macam kita beritahu bende-bende lain tentu takde rahsia kan? yeela..dalam sibuk-sibuk beritahu bende-bende lain kita saja cakap sekali ‘perkara’ yang sepatutnya rahsia tanpa labelkan yg ‘perkara’ tu rahsia...tentu orang yg menanya tak tahu pun perkara yg kita beritahu sebenarnya ada antaranya adalah perkara rahsia. rahsia sebenarnya tak boleh di beritahu oleh orang yg menyimpan rahsia. adale sebab dia nak perkara itu jadi rahsia...tetapi rahsia perlu dibongkar oleh orang lain. dan bila dah terbongkar maka orang tadi (yg menyimpan rahsia tu) hakikatnya tak boleh marah sebab dia yg labelkan ‘perkara’ tu sbg rahsia jadi dah tentu ia akan menarik orang untuk melakukan pembongkaran...amacam ada fening ka? tetapi jika ada orang yang menghebahkan sendiri ‘perkara’ yg dulu dia kata rahsia maka orang tu mesti saja nak cari publisiti...hehehe.

untuk mengelakkan kontroversi orang yg menanya tu kena le cakap ‘boleh beritahu…’ bukannya ‘boleh ceritakan rahsia...’jadi sama-sama tak terkedu. tapikan selalunya yg ‘sedap’ untuk dikontroversi atau di gegak-gempitakan adalah rahsia yg telah kononnya terbongkar kan? bunyinye glamour dan sensasi tak gitu? jadi bila tiba tang ni..orang yang menanya tu le yang pandai. disensasikan perkara biasa (yang mulanya orang tu taknak beritahu) menjadi rahsia yang dah terbongkar! orang yang menanya dapat nama (popular) yang ditanya bertambah juga popularitinya. kita yang ikut seronok pun kekedai membeli majalah untuk membaca rahsia sensasi tu…maka syarikat penerbit majalah pun semakin berat kantung mereka. jadi sapa yang untung sapa yg tak dapat apa-apapun? konon nak tahu perkara rahsia...tetapi sebenarnya ‘perkara’ tu bukan rahsia pun. cuma disensasikan menjadi rahsia yang sudah terbongkar melalui kepandaian sipenanya itu tadi. sesama le kita fikirkan.

perkara rahsia selalunya adalah untuk pengetahuan sendiri je...dan kekadang tu disimpan sampai bila-bila hingga lupa le. ‘rahsia’ dengan ‘perkara yang tak mahu diberitahu’ sebenarnya adalah dua bende berbeza. lagi satu...apa yang seronoknya dapat tahu rahsia orang? adakah ini akan menambahkan duit poket kita? dapat menambah perisa dalam makanan yang kita masak? dapat menjadikan kemahiran menjahit kita semakin dahsyat? semakin lawas buang air besar kita? apa sebenarnya yang kita dapat? lagi sekali - sesama le kita fikirkan....wallahualam.

0 comments: