Tuesday, September 26, 2006

apabila Ramadhan tiba lagi

assalmualaikum...


suatu ketika seorang sahabat sedang bersedih. lantas Rasulullah s.a.w bertemu dan bertanya kepadanya: "Wahai sahabat, mengapa kamu bersedih?"

lantas sahabat tadi menjawab: "Ya Rasulullah, aku bersedih kerana beban kehidupan yang terlalu berat di atas pundakku."

"apa dia?" kata Rasulullah.

"hutang yang membelenggu diriku, dan kesedihan yang mengikat sanubariku."

lantas baginda s.a.w bertanya: "apakah kau ingin aku ajarkan satu doa, satu amalan, yang jika kau amalkan nescaya segala kesedihan, segala kedukaanmu akan diangkat oleh Allah SWT, akan dipulihkan, akan diganti dengan kegembiraan dan kebahagiaan?"

"balaa ya Rasulullah. sebutlah, apakah doa, apakah amalan itu ya Rasulullah."

lantas baginda mengajarkan sepotong doa. "wahai sahabatku, jika kamu amalkan doa ini setiap pagi dan setiap petang, insyaAllah sebanyak manapun hutangmu, akan dilunaskan Allah SWT; setebal manapun kedukaanmu, akan dilenyapkan oleh Allah SWT."

Doanya: Allahuma inni a’uzubika minal hammi wal hazzan. Wa’uzubika minal ngajzi walkasal. Wa’uzubika minnal jubni walbukhli. Wa’zubika min ghalabatid dainni wakhahril rijjal

Ertinya: "Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada sifat sedih dan dukacita. Aku berlindung kepadaMu ya Allah, dari sifat lemah dan malas. Dan aku berlindung kepadaMu ya Allah dari sifat penakut dan bakhil. Dan aku berlindung kepadaMu ya Allah daripada beban hutang dan tekanan (oleh orang lain)."

ada lapan penyakit yang disebut oleh Rasulullah s.a.w dalam hadith tersebut. al-ham, humum – keresahan, gelisah. resah, gelisah kepada sesuatu yang akan berlaku. al-hazan – dukacita, sedih. dukacita, sedih akan perkara yang telah berlaku. al-‘ajz – lemah. al-kasl – malas. al-jubn – sifat takut. al-bukhl – sifat kedekut. ghalabatid dainni – beban hutang. al-rijjal – tekanan perasaan.

lihat bagaimana Rasulullah s.a.w menyampaikan (dengan sifat tablighnya) dan tidak sesekali memperlekehkan masalah sahabat baginda malahan mengajarkan satu doa yang boleh menyelesaikan lapan penyakit.

akhirkata, marilah kita semarakkan ibadah dan perhebatkan amalan kita bukan setakat dengan doa yang di ajar Baginda s.a.w di atas tapi dengan ibadah dan amalan apapun yang insyaAllah bila dilakukan dengan ikhlas maka akan bergandalah rahmatNya mengiringi ibadah dan amalan kita itu. sekecil manapun kebaikkan jangan ditinggalkan dan sekecil manapun dosa jangan dibuat kerana barakahnya hidup kita di dunia dan di akhirat kelak hanyalah ditentukan dengan rahmatNya....wallahualam.

0 comments: