Wednesday, September 06, 2006

kemahiran yg kita terlupa kita ada

assalamualaikum....

kita selalu teringin nak buat 2-3 benda sekali gus tetapi terbantut bila memikirkan benda-benda tu tak mungkin terjadi sesempurna mungkin. tapi pernah kita teringat yang kita satu masa dulu semasa berumur 1-2 boleh melakukan 2-3 benda serentak. masa emak kita suap kita makan, masa tu la kita berlari-bermain, masa tu la juga kita 'memenuhkan' lampin dan masa tu la juga kita menjerit-jerit memanggil abang/kakak/adik. semuanya kita buat dgn sempurna....ye tak? apa nak fikir masa tu....tak da apa. jadi kenapa sekarang kita susah nak buat balik? susah nak buat 2-3 benda serentak pada satu-satu masa? ianya adalah kerana masa kecik tu kita tak fikir....just buat guna 90% kemahiran otak rasa yg disebelah kanan tu. bila besar gedebak cam sekarang kita guna 10% otak fikir di sebelah kiri tu. sebab tu la kita susah nak buat. kita fikir itu, kita fikir ini....fikir-fikir-fikir tak sudah-sudah.

satu contoh orang dewasa yg boleh buat 2-3 benda serentak adalah emak-emak kita dulu. diorang ni boleh tengok citer hindustan, sambil hayun buaian (sambil menyanyi mendodoikan anak tidor) dan di masa yg sama melipat kain. hebat brotherr...hebat! bila lepas tu kita tanya pasal apa citer hindustan tu dia boleh citerkan balik. kita mesti kena asah balik kemahiran dahsyat yg kita ada ni...rugi sebab benda ni semua dah ada kat kita, kita dah memilikinya...cuma kita lupa nak asah nak berikan keutamaan padanya.

cuma apa yg perlu kita ketahui ialah bila buat 2-3 benda serentak kita perlula juga berikan keutamaan - antara 2-3 kerja tu yg mana nak di dulukan dan yg mana nak di jadikan nombor dua, nombor tiga dan seterusnya. yeelaa....macam masa budak-budak dulu masa kita tengah 'memenuhkan' lampin maka masa itu terhentilah seketika dari mengunyah makanan. sama macam emak kita tu...sebab yg dia boleh citerkan storyline citer hindustan tu adalah kerana 1st priority adalah mengikuti citer tu dan 2nd priority adalah menidorkan anaknya...dan seterusnya. 1st priority dan 2nd priority sebenarnya terpisah antara jarak masa 1-2 saat (atau nanosecond je)dan kerja-kerja 2nd priority dan 3rd priority dan seterusnya sebenarnya dilakukan dgn menggunakan 90% kemahiran rasa yg di sebelah otak kanan kita tu.....wallahualam.

0 comments: