Sunday, September 17, 2006

otak oh otak atau otak-otak

assalamualaikum...


otak kita yang kecil ni selalu sangat tanpa kita sedari kita bebankan dengan pelbagai isu. yang lagi tak patut bila isu-isu yang kita nak otak kita proses adalah isu-isu kecil, yang remeh malahan bagi separuh orang mungkin itu bukan pun satu isu. tak patut- tak patut...kita bila disuruh kerja lebih masa lebih-lebih lagi kalau takde bayaran lebih apalagi mulalah nak merungut, nak bagi alasan dan kadang-kala nak dipukulnya orang yang suruh kita kerja lebih masa tu. apakehelnya brother...bila tang bab fizikal tahu plak letih le, takde tenaga le, nanti demam le, umur dah lanjut le, kederat takde le...macam-macam lagi le. tapi di masa yang sama tanpa kita sedari kita dok memikirkan hal yang tak sepatutnya kita fikirkan dan kadang-kala melalut sampai berhari-hari...takle pula rasa terbeban malahan syok gitu. contoh: bila member ofis lambat balik...mulalah kita dok fikir yang dia tu ada masalah kot kat rumah. yang dia tu sebenarnya nak bodek bos tu..yang dia tu tengah nak tunggu girlfriend baru call ajak keluar..macam-macam lagi kita fikir. seperti saya katakan tadi kekadang tu sampai berjam-jam dan berhari-hari kita fikir. yang bestnya bukan dapat bayaran pun...apa yang kita ‘extra’ fikir tuu..

otak pun sebenarnya adalah sebahagian dari organ badan kita...memanglah fizikalnya otak takdelah buat apa-apa yg 'extra' tapi cara organ yg satu ni bekerja adalah dgn berfikir dan kita pulak dengan rasa tanpa segan-silu dok belasah dia buat kerja yang ntah apa-apa tu. kesianle sikit kat organ yang satu ni. jagalah otak tu banngg...rasanya semua kita sedar bahawa walaupun otak ni kecik tapi sumbangan dan peranannya dalam kehidupan kita teramatlah pentingnya. otakla yang buat kita tak makan rumput macam lembu, yang buat kita bila nak terberak cari tandas...yang menjadikan kita boleh cipta macam-macam teknologi yang ada disekeliling kita ni. yang PASTINYA menjadikan kita manusia. orang yang dah mereng otaknya memangla masih bole dipanggil manusia tapi manusia macam pulak dia tu? manusia yang hampir pupus fitrahnya.

otak sebenarnya walaupun sangat dahsyat kemampuannya hingga boleh cipta bom nuklier (betulke ejaan n?!), boleh hantar manusia pergi ke bulan namun ketahuilah bahawasanya dia beroperasi masih mengikut kawalan kita. dia tak boleh sendiri-sendiri fikir macamana nak cipta kapalterbang, dia perlukan arahan. dia perlukan gesaan. dia perlukan dorongan dan dia perlukan didikan. namun percayalah macam kita dia pun kekadang curi tulang gak..nak tahu masa bila?. masa tidur le brotherrr..kita tak arahkan pun dia dah ‘terbang’ ke macam-macam tempat. dan satu lagi ketika yang paling bahaya yang dia boleh ‘terbang’ tanpa arahan kita ialah semasa bila? semasa kita solat...angkat je takbir bussssh...dia pun’take-off’ ntah kemana-mana..kekadang tu bukannye jauh pun..cuma pergi rumah jiran sebelah je...itupun sebab terbau tumis sambal yang jiran tu masak. mengembaralah si otak sambil memikir-mikir sedaple orang sebelah makan malam ni..lauk sambal tumis tuu. jadi jomla kita guna otak kita tu untuk kita ‘fikirkan’ bersama bende 'simple' ni sambil dok makan otak-otak tu...wallahualam.

0 comments: