Saturday, September 30, 2006

suami cemerlang, isteri gemilang dan....

assalamualaikum...

An-Nisa’ ayat 19: "Bergaullah dengan isteri dengan (cara kehidupan) yang baik". sebenarnya garis panduan untuk menjadi suami yang baik semuanya sudah Allah berikan bahkan Rasulullah pun banyak memberikan panduan dan nasihat bagaimana untuk menjadikan hubungan suami-isteri, ibubapa-anak ataupun hubungan kekeluargaan itu berjaya. berjaya bukan setakat bahagia tiada sengketa dan gaduh-gaduh tetapi bahagia dalam ertikata mendapat rahmatNya, bahagia di dunia dan insyaAllah bahagia juga di akhirat kelak. tetapi apa yang nak saya nyatakan kali ni adalah lebih kepada perhubungan suami-isteri. kita rasanya memang dah sedia maklum akan peranan suami yang sebagai ketua keluarga dia perlu mengemudi keluarganya agar sentiasa berada di jalan yang benar. tugas memangla berat tetapi imbuhan dari tugas yang berat selalunya lumayan. percayalah.

bagi isteri pula, tugas pada keluarga juga tak kurang beratnya tetapi yang penting bagi seorang isteri adalah suaminya. Abu Umamah menegaskan bahawa aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda "Kalau dibolehkan kepada sesiapa untuk sujud kepada orang lain nescaya akan ku suruh isteri sujud kepada suaminya." jadi kepada para isteri layanlah suami tu. suami pun bukannya ramai, seorang je. bila dah seorang tu selalunya permintaannya (permintaan untuk diri sendiri) pun bukannya banyak, bahkan suami yang waras dan baik rasanya insyaAllah tidak akan meminta benda-benda yang ntah apa-apa. habis kuat mintak makan-minum, minta baju yang bersih untuk dipakai atau digosok. yang selebihnya adalah layanan batin. itu je. kalau dia minta rumah yang bersih dan kemas, anak-anak di jaga baik dan sebagainya itu semua sebenarnya adalah permintaan untuk kebaikkan keseluruhan keluarga bukan untuk dia seorang je.

antara sabda Nabi lagi "Jika seorang isteri berkata kepada suaminya, belum pernah aku mendapatkan atau merasakan kebaikan dari mu, maka bererti telah gugurlah amalnya". lihatlah betapa perlunya isteri ‘mensetiai’ suami. di hadith lain pula Rasulullah pernah bersabda bahawa bagi isteri jika mereka menunaikan solat, berpuasa , mentaati suami dan menjaga kehormatannya maka dibenarkan dia untuk memasuki syurga melalui pintu mana yang dia suka. isteri adalah golongan yang paling mudah untuk ke syurga tetapi masih golongan yang paling sedikit bilangannya di syurga - renungkanlah. apapun, bukanlah di ruang yang terhad ni saya hanya nak memenangkan si suami sahaja, tidak sekali-kali. cuma kekadang seperti si suami, isteri juga terlupa menjalankan peranannya manakala untuk suami (yang memang kerap terlupa peranan), seperti saya katakan tadi tugas memang berat. accountability dan responsibility bukan setakat dirinya sahaja tetapi isteri, anak-anak dan keseluruhan keluarga. bila suami dah cemerlang, isteri pasti akan gemilang dan insyaAllah anak pun akan tak ‘terbilang’ ramainya....wallahualam.

0 comments: