Thursday, September 21, 2006

ujikaji ringkas

assalamualaikum...


kita rasanya payah sungguh nak tinggal satu benda ni...apa agaknya tu? menengok TV. saya sendiri masyaAllah memang rasa susah sungguhlah bila nak tinggal dari menengok TV ni. macam-macam kita dapat dari TV dari benda yang baik hinggalah ke benda yang tak berapa baik malahan kekadang tu kita pun sendiri heran pertama: macammana benda yang tak baik ni boleh terlepas masuk TV dan yang kedua; macamana kita pulak boleh menengok benda-benda tak baik ni...heh. jawapannya? tanyalah diri sendiri.

adalah satu buku yang saya dah berjaya menghabiskan membacanya. buku berkenaan motivasi pengarangnya orang putih (dia ada karang buku-buku lain). salah satu cara nak motivasi diri katanya ialah dengan berhenti tengok TV. mula-mula tergezut jugaklah bila saya baca...tapi bila baca apa yang dia ‘explain’ maka nampaklah kemunasabahannya. kita tengok TV, kita tengok orang berlakonlah, kita tengok gelagat binatanglah, kita tengok peristiwa yang terjadi di seluruh dunia…kita ‘concern’lah gitu...baguss. tapi kita yang penengoknya tak pernah ke teringin ke untuk sendiri berlakon atau untuk tengok lakonan sendiri? atau rasanya orang yang kita tonton dalam TV ada ke ‘concern’ kat kita yang dah sampai terjojol bijik mata, dah beribu ringgit habis bayar letrik (sebab tengok TV la) menengok lakonan diorang semua tu?. yang sedihnya menurut orang putih tu lagi..kita kekadang sampai terlupa tugas dan tanggungjawab bila menengok TV. masa kualiti bersama keluarga habis sebab TV. masa nak beribadah pun dah jadi singkat sesangat. apatah lagi masa nak buat kerja-kerja rumah (menyangkul ke, mengecat ke, lipat baju ke, basuh simen ke, repair sinki ke, tengok homework anak ke, basuh keta ke dan macam-macam lagi) dah tentu tak sempat punya.

jadi bagi saya apa pun yang kita buat biarlah bersederhana…termasuklah dalam bab tengok TV ni. percayalah kekadang tu rasanya bila kita tak sempat tengok citer kegemaran kita rasa ralat sesangat..macam ada yang tak kena lah. sebenarnya itu semua hanya ilusi mainan perasaan dan sedar-tak sedar bila kita ralat tu maka sebenarnya yang berjaya adalah penerbit rancangan yang kita minat tu. kita? berjaya? hmmm....susahlah nak kata. saya bagi satu ‘test’ yang menarik jika anda ingin buat. cari satu malam...dan bermula dari pukul 7.00 malam hinggalah sampai habis siaran kira pukul 12.00 tgh malam atau pukul 1.00 pagi anda tutup TV di rumah anda. cubalah. saya dah cuba dan sekarang menutup TV jika saya, isteri atau anak-anak nak siapkan kerja rumah bukanlah lagi sesuatu yang pelik dan susah. kalau saya sekeluarga boleh rasa ‘miracle’nya bila ujikaji ni dilakukan...insyaAllah anda juga akan turut rasa....wallahualam.

0 comments: