Saturday, October 28, 2006

'little princess' yang semakin kreatif

assalamualaikum dan salam 5 syawal...

"adiiikkk..." mana adik ni? senyap je. aku bila tiba tang bab nih...memang rasa tak sedap je. sebabnya anak aku yg seorang ni kalau senyap je tentu ada 'projek' yang dia tengah usahakan. paling koman pun...meriahle dinding bilik ke, dinding dapur ke, dinding ruang tamu ke…hiss gusar juga memikirkannya. "adiiikk..."sekali lagi aku memanggil. jawapannya masih diam. aku pun bingkas bangkit dari sofa terus menuju ke bilik satu persatu mencarinya. "masyaAllah...adik?". "apa adik dah buat nih?" tanyaku padanya. habis cadar katil abangnya diconteng dengan crayon bercampur warna pensil. aduss....desis ku lagi. "mengapa bisa jadi begini adik? mengapa? mengapa? tanya ku padanya. "hehh"..cakap indon plak aku. aku rasa mungkin kerana terlalu tergezut maka ter'ngomong' indon plak aku. mengusap dada aku. "apa adik buat ni?" dia cuma diam sambil memandangku. agaknya disamping tak tau nak cakap apa kat aku dia juga mungkin sedang menunggu hukuman. aku angkat dia ke depan ke ruang tamu. kemudian aku kemas balik crayon dan warna pensil tu, lepas tu aku cuba plak menghilangkan kesan-kesan kreatif yang ada pada cadar tu. tapi masih tak hilang walau aku dah guna eraser abang. bila dah tak hilang juga aku panggil isteri untuk 2nd opinion. Dia pun ‘tertegun’ sekejap bila menengok kesan contengan tu. "macamnilah...kita biarje dulu camni...esok-esok kita hantar dobi je le"..cadangku. "hmm...okay gak tu" balas isteriku.
Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting
aku ke ruang tamu balik. adik hanya terkebil-kebil melihat ku. "adik...kalau adik buat lagi camni..hah..jagala, abah tak beri adik makan lagi". "abah tak nak bawa adik jalan-jalan lagi"..tambahku lagi. adik masih terkebil-kebil. entah faham entah tak aku pun kurang pasti. "adik kalau nak tulis, nak color-color minta kat abang kertas kosong". "hah..abang lain kali tengok-tengok adik, kalau dia buat camni beritahu abah dengan emak cepat-cepat"..gesaku. "abang jangan letak merata crayon dengan warna pensil"..pesanku lagi. kali ni abang pulak yang terkebil-kebil. apapun moga-moga diorang faham le apa yang aku 'ceramah'kan tadi. aku sebenarnya dah tak termampu nak tengok corak awan larat pada dinding-dinding dan kini pada cadar pulak.
Photobucket - Video and Image Hosting
gitula secebis kisah pasal anak-anak. anakku yang dipanggil adik ni adalah little princess aku yang baru berumur 3 tahun lebih. padaku kalau nak kata kreatif rasanya abangnya lagi kreatif cuma adik ni kuat rasa ingin tahu (curiousity) dan lebih 'berani' dibanding dengan abang. sabar aku pada adik pun rasanya kena lebih tebal dibandingkan bila aku menangani siabang. mencabar. bukan setakat sabar je kena tebal, kreativiti dan teknik pun kena update dan apply yang 'terkini' je. psychology pun kena guna gak (yang ni kena guna untuk dua-dua orang sekali). tapi alhamdulillah, dengan kekuatan yang Allah beri. input dari rakan, bahan bacaan dan mereka yang berpengalaman banyak membantuku untuk menangani 'keletah' anak-anak ni. kekadang tu rasa anak-anak ni macam teknologi yang terkini yang sentiasa berubah dengan cepat dan kalau kita gagal equip diri kita dengan teknik dan teknologi terkini maka susah le kita nak catch-up dengan diorang nih. walaupun diorang umpama teknologi yang sentiasa berubah dengan cepat takle pula bermakna diorang ni umpama satu bebanan. mereka adalah amanah dan amanah ini adalah datang dariNya. seperti yang termaktub dalam Al-Baqarah 286.."tidak Aku berikan ujian melainkan sekadar kemampuan mereka". Dia kan lebih mengetahui. maknanya Dia tahu aku boleh maka dikurniakanlah dua orang anak yang kreatif, bijak dan tinggi kemahirannya ini pada ku. untuk aku pulak, amanah perlu terus dipikul dan dijaga sebaik mungkin hanya keranaNya....wallahualam.

Saturday, October 21, 2006

termanggu di pinggir Syawal

asalamualaikum...


Ramadhan semakin menjauh
hiba terasa sebak di dada
entah bila bersua kembali
moga kesempatan terus menjengah

sepurnama memacu diri
mencari taqwa yang kehanyutan
mengharap amalan dikandung barakah
Allah dan Rasul tetap didulukan

takbir dan tahmid sayup di ufuk
Syawal pula datang menyapa
sesalan silap menusuk kalbu
pada yang Esa mengharap keampunan

berlaboh aidilfitri diiring syukur
bahagia dan tenang bersekali
seribu salah memohon maaf
ibu ayah, handai dan rakan

hening Syawal menjadi saksi
pada yang Kuasa disisip doa
mencita Khusnul Khotimah disetiap ketika
agar kepergian bersama bekalan


...wallahualam

Tuesday, October 17, 2006

perjuangan yang mesti diteruskan

assalamualaikum...

dah tinggal tak berapa hari lagi kita nak raya. di radio dan tv dan media bercetak pun tengah hebat iklan-iklan, lagu-lagu dan promosi-promosi raya. panjang umur jumpala kita 1 Syawal insyaAllah. saya kat sini cuma terdetik untuk berkongsi apa yg saya dapat dalam dokumentari jejak rasul 12 yg sekarang tengah disiarkan oleh TV3. banyak-banyak episod ada satu yg saya tengok dari mula sampaile habis. cerita berkenaan peperangan oleh tentera islam dengan tentera kafir (kristian dan yahudi) di tempat bernama Mu’tah di Jordan. Rasulullah sebelum menakluk tempat tersebut telah menghantar utusan khas kepada penduduknya yg terdiri dari golong yahudi dan kristian supaya menerima islam. tetapi apa yang dibuat oleh golongan kafir bukan setakat menolak kedatangan islam malahan utusan nabi tersebut dibunuh mereka dengan kejam. hasilnya bala tentera islam seramai 3000 orang telah nabi persiapkan untuk menyerang tempat tersebut. perundingan pun di adakan untuk melantik ketua perang dan tiga nama telah nabi beri iaitu Zaid al-Harith, Ja’far at-Tayyar dan Abdullah bin Rawahah. jika Zaid gugur, nabi suruh Ja’far memimpin dan jika Ja’far gugur maka Abdullah pula mengganti dan jika Abdullah juga gugur maka nabi menyuruh tentera islam memilih sesiapa yg mereka yakin boleh memimpin sebagai ketua perang mereka. seorang yahudi beragama islam berkata dalam perundingan tersebut bahawa jika nabi telah menamakan ketua perang dengan penggantinya maka kemungkinan besar ketiga-tiganya akan gugur.

bila peperangan terjadi maka betullah ketiga-tiga ketua perang tadi gugur syahid dan yang paling menonjol ialah Ja’far at-Tayyar. semasa Zaid gugur, panji-panji islam hampir jatuh tetapi Ja’far dengan tangkas seperti melayang dengan kudanya menyambar panji tersebut dan terus mempertahankannya. hinggalah bila beliau putus kedua tangannya beliau gunakan pula dagu untuk mengepit panji tersebut. namun akhirnya beliau ditetak dari belakang dan gugur syahid. gelaran at-Tayyar adalah pemberian Rasulullah (bermaksud 'melayang') sebagai gelarannya di syurga dan beliau dapat sebenarnya setelah beliau gugur syahid. bila Abdullah bin Rawahan juga gugur tentera islam berada dalam keadaan kucar-kacir dan tentera kufar seramai 200,000 orang telah mula mengambil kesempatan. setelah semua bersetuju tentera islam dengan segera melantik Khalid al-Walid sebagai ketua perang.

Khalid al-Walid menyusun strategi dan menyerang musuh (yg dalam kelompok-kelompok kecil) di malam hari semasa mereka berehat. akhirnya dengan izin Allah walaupun dengan bilangan 3000 orang melawan 200,000 orang tentera kufar, tentera islam berjaya memenangi peperangan di Mu’tah itu. Khalid al-Walid yang digelar 'pedang Allah' selepas dari itu telah terus diberi kepercayaan untuk menjadi ketua perang dalam banyak lagi peperangan. namun Khalid meninggal di atas pembaringan dan beliau berkata "aku mati seperti seekor himar" (kerana tidak memperolehi syahid). semasa mayatnya dimandikan terdapat lebih 70 liang luka dibadannya. apakah moral dari cerita ini? moralnya ialah islam yang datang kepada kita sebenarnya adalah telah dipermudahkan oleh para syuhadah, sahabat-sahabat nabi dan Rasulullah sendiri. kita tak payah berperang seperti mereka...namun 'kepayahan' dan 'perjuangan' mereka memberikan kita islam yg dah 'mudah' ini amatlah kita pandang rendah malahan disetengah keadaan terdapat golongan islam kini yang 'menjual' islam itu dengan harga serendah-rendahnya. masyaAllah...apalah kita ni kan? maka di hari baik bulan baik ni sesamalah kita renung dan kita ambil iktibar dari peristiwa-peristiwa dahulu dan sebenarnya 'peperangan' menegakkan islam juga terletak di tangan kita walaupun ianya datang 'mudah' kepada kita namun janganla sesekali kita dengan mudah pula membiarkannya 'dihina' dan 'dijual'...wallahualam.

Thursday, October 12, 2006

Ramadhan semakin meninggalkan kita...

assalamualaikum...

tup-tap, tup-tap...dah 18 hari kita berpuasa. sikit punya cepat masa berjalan kan? tetiba dah nak raya. 18 hari apa sebenarnya yang telah kita rasa? lapar? dahaga? saya tak taulah anda tapi saya memang rasa ngantuk memanjangg...bawak keta tu pun kekadang macam dalam mimpi je (bahaya ni...jgn sesekali tiru/buat). ngantuk tu bukanle sebab berjaga beramal pada malamnya tapi saya rasa sebab angin perut pi ke kepala...membelai dan menerpa manja kepala otak yg separuh kosong tu! apalagi tangkap ngantuk le. tapi bila bersembang hatta dgn orang-orang mahir agama pun diorang kata ada problem yg sama - ngantuk, tak kira malamnya tadi berjaga atau tidak. mungkin inilah nama sindrom berpuasa akhir zaman kot? 18 hari yang dilalui tu sudah ke di'pack'kan dgn amalan? kalau rasa-rasa tak berapa pack tu - jgn runsing kita ada 12 hari lagi itupun kalau umur panjang le (...ini juga berpesan pada diri sendiri).

sesimple amalan adalah zikir, terutama di siang hari bahkan yang paling simple dan ada barakahnya adalah 'tidor'. yeela...dari dok mengata orang, menyebar gosip, kata yg bukan-bukan (yang largho), menengok yang bukan-bukan, membohong maka lebih afdalla tidorkan aje diri tu. dapat juga pahalanya! bila dah tinggal lagi 12 hari puasa ni apa yg ketara adalah kesibukan menyambut raya pulak yang mengambil alih. surau dan masjid dah mula reda senarai kedatangannya. tempat membeli-belah dah start padat. bunyi orang bukan-tutup oven dah mula kedengaran di malam-malam hari/di dinihari. bunyi mesin jahit pun dah semakin riuh. cuma janganle kita dok bior 'bunyi-bunyi' ni mengganti tasbih, zikir dan tadarus dahle. raya-raya juga tapi yang dikira amalan yang besar adalah apa yang dibuat semasa di bulan Ramadhan ni.

kita sebenarnya kena cari cara macamana nak syok beramal semasa di bulan Ramadhan dan raya tu dgn sendirinya akan datang tak kiralah kita bersedia atau tak - jgn runsing pasal raya tu. kita pun sebenarnya tak tahu samada kita akan jumpa the next Ramadhan. jangan kata saya ni keras tapi sedap kuih, cantik rumah, cantik baju raya, banyak duit semasa di 1 Syawal tu bukanla penentu kepada kehidupan yang selamat dan bahagia di akhirat. malahan kita beramal banyak camana pun sebenarnya turut tidak boleh di jadikan sandaran utk kehidupan akhirat yang selamat dan bahagia inikan pula tak de langsung amalan. akhir kata, 10 Ramadhan yg akhir ni kita sesamalah persiapkan diri utk memperbanyakkan amalan mana yg dapat..moga-moga amalan yang tak seberapanya ini dapat sedikit sebanyak menolong kita di akhirat kelak....wallahualam.

Sunday, October 08, 2006

ehh...ada tugas rupanya kita nih!?

assalamualaikum...

kita lahir, kita hidup, kita dibesarkan..kemudian kita membesar dengan sendiri, dewasa dengan sendiri kemudian kita membesarkan pula (anak-anak) dan kemudian kita sudah tiada. walaupun proses ni mengambil masa kekadang hampir 80 tahun atau ada yang 90 tahun dan ada juga yang 14 tahun namun jangan kita fikir kita terpacul di dunia ni tanpa sebarang tugas. apa - sesaja ke Allah turunkan kita ke dunia hanya untuk bersantai? rasanya dah tentu tidak sesaje kita dilahirkan ke dunia ni.

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Tidak dijadikan jin dan manusia tu melainkan untuk beribadat kepadaKu.
Az-Dzariyat : 56

itulah dia tugas utama kita yakni beribadat kepadaNya. kita abdul...kita hamba dan Allah tuhan, bukan setakat tuan tapi tuhan!. kita Dia yang jadikan, yang cipta dan diciptanya kita untuk beribadah kepadaNya. apakehel yang kita sering terlupa tugas…yang bestnya bila kita tengok perkataan ‘beribadat’ tu mesti yang kita teringat solat, puasa, bayar zakat, pergi haji, zikir, tahlil, sembahyang malam, bersedekah dan sebagainya. jarang sangat yang kita nampak jadi anak yang baik kepada kedua ibu-bapa kita, jadi pelajar kat sekolah/universiti, jadi pekerja kat tempat kerja kita, jadi drebar teksi, jadi jaga kat kilang, jadi tok siak dan macam-macam kerja lagi itu sebagai ibadah. jarang bebb..! tapi itulah hakikat sebenarnya. maha suci Allah walaupun Dia tuhan dan Dia suruh kita beribadat kepadaNya tapi ibadah itu tidak hanya tertumpu pada amalan-amalan khusus semata-mata...bahkan bila kita bermuamalat (melakukan kerja-kerja baik) sebagai manusia itu juga di anggap sebagai ibadah. kalau di kira hukum dunia mana ada tuan yang beri banyak kebebasan kepada hambanya? ini Allah bukan tuan tapi tuhan tau...Tuhan! (maha tinggi, maha berkuasa, maha segala-galanya dari jawatan ‘tuan’ yang seciput tu)

bukan itu saja, kahwin ibadah, buang air ibadah, memasak untuk suami dan anak-anak ibadah, menyangkul ibadah, bawa keluarga berekreasi ibadah, bersenggama ibadah, merenung langit ibadah, makan ibadah dan macam-macam lagi. aduss...yang lagi bestnya bila ibadah-ibadah yang kekadang nampak tak macam ibadah ni bila kita buat baik-baik keranaNya kita dapat lagi imbuhan (ingat brother..kalau bebenda semua tu di buat tidak keranaNya maka tidaklah dikira ibadah). ambil contoh makan le brother..disambil kita terasa kesedapan makanan tu..kita dapat pula on top of it imbuhan ibadah (pahala). tak syok ke? satu lagi macam berdoa. kita mengharapkan sesuatu dariNya tapi bila lakukan saja doa tu imbuhannya dah kita dapat. yang diminta mungkin dapat dan bila meminta saja dah dapat imbuhan – 2 kali dapat tu. yang sudah tu sudah la brother...marile kita tenung-tenung balik, berubah dan cuba kita selesaikan tugas kita kat dunia ni..tak selesai tak mengapa, Allah tahu kita dah cuba sedayanya untuk selesaikannya. mati berusaha lebih mulia dari mati tak buat apa-apa....wallahualam.

Wednesday, October 04, 2006

'berkeinginan' yang susah nak padam

assalamualaikum…

berapa lamakah agaknya bagi seorang suami boleh hidup tanpa isteri di sisi? berapa lama pula seorang isteri boleh hidup tanpa suami? rata-rata rasanya mesti akan menjawab isteri boleh bertahan lebih lama dari suami. saya? secara peribadi pun bersetuju bahawa isteri boleh hidup lebih lama tanpa suami dari si suami yang tak boleh bertahan lama tanpa isteri di sisi. kita tengok je nenek, opah atau grandmother kita...bila atuk atau grandfather meninggal dia pun dudukle berseorangan hingga ke akhir hayat. gitu le selalunya namun ada juga beberapa kes yang bila atuk meninggal maka nenek pun kahwin lagi cuma kesnya jarang-jarang. saya sendiri melihat sendiri bagaimana nenek sebelah emak dan sebelah abah yang bila suami-suami (atuk-atuk saya le tu..) mereka meninggal maka mereka terus kekal berseorangan hingga ke akhir hayat. apakah sebab gerangannya takle saya tahu tetapi mungkin juga salah satu sebabnya adalah ‘kesetiaan’ dan satu lagi sebab ialah malas nak ‘berkhidmat’.

kita lihat sajale kejadian Adam dan Hawa. setelah sebegitu lama berseorangan tiba-tiba terlihatlah akan Adam sepasang burung (jantan & betina) yang terbang sambil bersendaloka. maka mohonlah akan Adam kepada Yang Maha Berkuasa agar dirinya dijadikan pasangan. diperkenankanlah permohonannya maka wujudlah Hawa. berkatalah Adam kepada Hawa, "engkau milikilah apa-apa yang kau suka di syurga ini...tetapi engkau adalah milikku." (kita tahu semua kejadian adalah kepunyaan Allah) di sini saja kita tengok betapa Adam memang sentiasa mahu memiliki Hawa dan betapa atas rasa ‘keinginan’ yang begitu tinggi menjadikan Adam memohon untuk dicipta Hawa sebagai pasangannya. maka asasnya adalah lelaki itu memang sentiasa ‘berkeinginan’ sebab itulah lelaki tidak boleh hidup lama tanpa ada pasangan. tapi kalau dalam kes ‘gay’...itu saya no komen le. diorang ni dah menyimpang dari fitrah. pelik dan no komen.

"Dan diantara tanda-tandanya, bahawa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu), supaya kamu bersenang-lenang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih-sayang dan rahmat." - Ar-rum : 21. maka apabila isteri tercinta meminta pandangan berkenaan bapanya (bapa mertua saya le tu..) yang mahu berkahwin lagi apabila perginya ibu mertua saya ke rahmahtullah, saya pun terus menyatakan agar di usahakanlah saja. teruskan saja niat yang baik tu. yeela...mungkin terlalu cepat tapi bila kita membicarakan berkenaan ‘keinginan’ maka memang susah untuk menahan tujahan ‘keinginan’ yang sebegitu. lebih-lebih lagi apabila tiada salahnya disisi Allah. jika dilihat dari satu perspektif, alhamdulillah sebab akan terpeliharalah lagi seorang wanita, kurangle bilangan wanita yang tidak berpunya/bersuami. dari satu lagi perspektif..bertambah besar dan cerialah keluarga. dari satu lagi perpektif...teruruslah kehidupan bapa mertua saya tu dan bila dikaji lama-lama memang semua perspektif adalah perspektif yang positif...maka teruskanlah! cuma baru-baru semasa kami sekeluarga berkereta untuk bersiar-siar saya terjelingle kepada isteri tercinta yang begitu ceria dan tergelak-gelak bila saya menyanyi-nyanyi kecil lagu "bapaku kahwin lagi" (konon khas untuk bapanya) tetapi seketika kemudian dia tetiba diam dan memuncung mulutnya...bila anak lelaki saya pula ikut menyanyikan lagu tu. sekarang saya pula yang ceria dan tergelak-gelak...walaupun hanya di hati....wallahualam.