Wednesday, October 04, 2006

'berkeinginan' yang susah nak padam

assalamualaikum…

berapa lamakah agaknya bagi seorang suami boleh hidup tanpa isteri di sisi? berapa lama pula seorang isteri boleh hidup tanpa suami? rata-rata rasanya mesti akan menjawab isteri boleh bertahan lebih lama dari suami. saya? secara peribadi pun bersetuju bahawa isteri boleh hidup lebih lama tanpa suami dari si suami yang tak boleh bertahan lama tanpa isteri di sisi. kita tengok je nenek, opah atau grandmother kita...bila atuk atau grandfather meninggal dia pun dudukle berseorangan hingga ke akhir hayat. gitu le selalunya namun ada juga beberapa kes yang bila atuk meninggal maka nenek pun kahwin lagi cuma kesnya jarang-jarang. saya sendiri melihat sendiri bagaimana nenek sebelah emak dan sebelah abah yang bila suami-suami (atuk-atuk saya le tu..) mereka meninggal maka mereka terus kekal berseorangan hingga ke akhir hayat. apakah sebab gerangannya takle saya tahu tetapi mungkin juga salah satu sebabnya adalah ‘kesetiaan’ dan satu lagi sebab ialah malas nak ‘berkhidmat’.

kita lihat sajale kejadian Adam dan Hawa. setelah sebegitu lama berseorangan tiba-tiba terlihatlah akan Adam sepasang burung (jantan & betina) yang terbang sambil bersendaloka. maka mohonlah akan Adam kepada Yang Maha Berkuasa agar dirinya dijadikan pasangan. diperkenankanlah permohonannya maka wujudlah Hawa. berkatalah Adam kepada Hawa, "engkau milikilah apa-apa yang kau suka di syurga ini...tetapi engkau adalah milikku." (kita tahu semua kejadian adalah kepunyaan Allah) di sini saja kita tengok betapa Adam memang sentiasa mahu memiliki Hawa dan betapa atas rasa ‘keinginan’ yang begitu tinggi menjadikan Adam memohon untuk dicipta Hawa sebagai pasangannya. maka asasnya adalah lelaki itu memang sentiasa ‘berkeinginan’ sebab itulah lelaki tidak boleh hidup lama tanpa ada pasangan. tapi kalau dalam kes ‘gay’...itu saya no komen le. diorang ni dah menyimpang dari fitrah. pelik dan no komen.

"Dan diantara tanda-tandanya, bahawa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu), supaya kamu bersenang-lenang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih-sayang dan rahmat." - Ar-rum : 21. maka apabila isteri tercinta meminta pandangan berkenaan bapanya (bapa mertua saya le tu..) yang mahu berkahwin lagi apabila perginya ibu mertua saya ke rahmahtullah, saya pun terus menyatakan agar di usahakanlah saja. teruskan saja niat yang baik tu. yeela...mungkin terlalu cepat tapi bila kita membicarakan berkenaan ‘keinginan’ maka memang susah untuk menahan tujahan ‘keinginan’ yang sebegitu. lebih-lebih lagi apabila tiada salahnya disisi Allah. jika dilihat dari satu perspektif, alhamdulillah sebab akan terpeliharalah lagi seorang wanita, kurangle bilangan wanita yang tidak berpunya/bersuami. dari satu lagi perspektif..bertambah besar dan cerialah keluarga. dari satu lagi perpektif...teruruslah kehidupan bapa mertua saya tu dan bila dikaji lama-lama memang semua perspektif adalah perspektif yang positif...maka teruskanlah! cuma baru-baru semasa kami sekeluarga berkereta untuk bersiar-siar saya terjelingle kepada isteri tercinta yang begitu ceria dan tergelak-gelak bila saya menyanyi-nyanyi kecil lagu "bapaku kahwin lagi" (konon khas untuk bapanya) tetapi seketika kemudian dia tetiba diam dan memuncung mulutnya...bila anak lelaki saya pula ikut menyanyikan lagu tu. sekarang saya pula yang ceria dan tergelak-gelak...walaupun hanya di hati....wallahualam.

0 comments: