Sunday, October 08, 2006

ehh...ada tugas rupanya kita nih!?

assalamualaikum...

kita lahir, kita hidup, kita dibesarkan..kemudian kita membesar dengan sendiri, dewasa dengan sendiri kemudian kita membesarkan pula (anak-anak) dan kemudian kita sudah tiada. walaupun proses ni mengambil masa kekadang hampir 80 tahun atau ada yang 90 tahun dan ada juga yang 14 tahun namun jangan kita fikir kita terpacul di dunia ni tanpa sebarang tugas. apa - sesaja ke Allah turunkan kita ke dunia hanya untuk bersantai? rasanya dah tentu tidak sesaje kita dilahirkan ke dunia ni.

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Tidak dijadikan jin dan manusia tu melainkan untuk beribadat kepadaKu.
Az-Dzariyat : 56

itulah dia tugas utama kita yakni beribadat kepadaNya. kita abdul...kita hamba dan Allah tuhan, bukan setakat tuan tapi tuhan!. kita Dia yang jadikan, yang cipta dan diciptanya kita untuk beribadah kepadaNya. apakehel yang kita sering terlupa tugas…yang bestnya bila kita tengok perkataan ‘beribadat’ tu mesti yang kita teringat solat, puasa, bayar zakat, pergi haji, zikir, tahlil, sembahyang malam, bersedekah dan sebagainya. jarang sangat yang kita nampak jadi anak yang baik kepada kedua ibu-bapa kita, jadi pelajar kat sekolah/universiti, jadi pekerja kat tempat kerja kita, jadi drebar teksi, jadi jaga kat kilang, jadi tok siak dan macam-macam kerja lagi itu sebagai ibadah. jarang bebb..! tapi itulah hakikat sebenarnya. maha suci Allah walaupun Dia tuhan dan Dia suruh kita beribadat kepadaNya tapi ibadah itu tidak hanya tertumpu pada amalan-amalan khusus semata-mata...bahkan bila kita bermuamalat (melakukan kerja-kerja baik) sebagai manusia itu juga di anggap sebagai ibadah. kalau di kira hukum dunia mana ada tuan yang beri banyak kebebasan kepada hambanya? ini Allah bukan tuan tapi tuhan tau...Tuhan! (maha tinggi, maha berkuasa, maha segala-galanya dari jawatan ‘tuan’ yang seciput tu)

bukan itu saja, kahwin ibadah, buang air ibadah, memasak untuk suami dan anak-anak ibadah, menyangkul ibadah, bawa keluarga berekreasi ibadah, bersenggama ibadah, merenung langit ibadah, makan ibadah dan macam-macam lagi. aduss...yang lagi bestnya bila ibadah-ibadah yang kekadang nampak tak macam ibadah ni bila kita buat baik-baik keranaNya kita dapat lagi imbuhan (ingat brother..kalau bebenda semua tu di buat tidak keranaNya maka tidaklah dikira ibadah). ambil contoh makan le brother..disambil kita terasa kesedapan makanan tu..kita dapat pula on top of it imbuhan ibadah (pahala). tak syok ke? satu lagi macam berdoa. kita mengharapkan sesuatu dariNya tapi bila lakukan saja doa tu imbuhannya dah kita dapat. yang diminta mungkin dapat dan bila meminta saja dah dapat imbuhan – 2 kali dapat tu. yang sudah tu sudah la brother...marile kita tenung-tenung balik, berubah dan cuba kita selesaikan tugas kita kat dunia ni..tak selesai tak mengapa, Allah tahu kita dah cuba sedayanya untuk selesaikannya. mati berusaha lebih mulia dari mati tak buat apa-apa....wallahualam.

0 comments: