Saturday, October 28, 2006

'little princess' yang semakin kreatif

assalamualaikum dan salam 5 syawal...

"adiiikkk..." mana adik ni? senyap je. aku bila tiba tang bab nih...memang rasa tak sedap je. sebabnya anak aku yg seorang ni kalau senyap je tentu ada 'projek' yang dia tengah usahakan. paling koman pun...meriahle dinding bilik ke, dinding dapur ke, dinding ruang tamu ke…hiss gusar juga memikirkannya. "adiiikk..."sekali lagi aku memanggil. jawapannya masih diam. aku pun bingkas bangkit dari sofa terus menuju ke bilik satu persatu mencarinya. "masyaAllah...adik?". "apa adik dah buat nih?" tanyaku padanya. habis cadar katil abangnya diconteng dengan crayon bercampur warna pensil. aduss....desis ku lagi. "mengapa bisa jadi begini adik? mengapa? mengapa? tanya ku padanya. "hehh"..cakap indon plak aku. aku rasa mungkin kerana terlalu tergezut maka ter'ngomong' indon plak aku. mengusap dada aku. "apa adik buat ni?" dia cuma diam sambil memandangku. agaknya disamping tak tau nak cakap apa kat aku dia juga mungkin sedang menunggu hukuman. aku angkat dia ke depan ke ruang tamu. kemudian aku kemas balik crayon dan warna pensil tu, lepas tu aku cuba plak menghilangkan kesan-kesan kreatif yang ada pada cadar tu. tapi masih tak hilang walau aku dah guna eraser abang. bila dah tak hilang juga aku panggil isteri untuk 2nd opinion. Dia pun ‘tertegun’ sekejap bila menengok kesan contengan tu. "macamnilah...kita biarje dulu camni...esok-esok kita hantar dobi je le"..cadangku. "hmm...okay gak tu" balas isteriku.
Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting
aku ke ruang tamu balik. adik hanya terkebil-kebil melihat ku. "adik...kalau adik buat lagi camni..hah..jagala, abah tak beri adik makan lagi". "abah tak nak bawa adik jalan-jalan lagi"..tambahku lagi. adik masih terkebil-kebil. entah faham entah tak aku pun kurang pasti. "adik kalau nak tulis, nak color-color minta kat abang kertas kosong". "hah..abang lain kali tengok-tengok adik, kalau dia buat camni beritahu abah dengan emak cepat-cepat"..gesaku. "abang jangan letak merata crayon dengan warna pensil"..pesanku lagi. kali ni abang pulak yang terkebil-kebil. apapun moga-moga diorang faham le apa yang aku 'ceramah'kan tadi. aku sebenarnya dah tak termampu nak tengok corak awan larat pada dinding-dinding dan kini pada cadar pulak.
Photobucket - Video and Image Hosting
gitula secebis kisah pasal anak-anak. anakku yang dipanggil adik ni adalah little princess aku yang baru berumur 3 tahun lebih. padaku kalau nak kata kreatif rasanya abangnya lagi kreatif cuma adik ni kuat rasa ingin tahu (curiousity) dan lebih 'berani' dibanding dengan abang. sabar aku pada adik pun rasanya kena lebih tebal dibandingkan bila aku menangani siabang. mencabar. bukan setakat sabar je kena tebal, kreativiti dan teknik pun kena update dan apply yang 'terkini' je. psychology pun kena guna gak (yang ni kena guna untuk dua-dua orang sekali). tapi alhamdulillah, dengan kekuatan yang Allah beri. input dari rakan, bahan bacaan dan mereka yang berpengalaman banyak membantuku untuk menangani 'keletah' anak-anak ni. kekadang tu rasa anak-anak ni macam teknologi yang terkini yang sentiasa berubah dengan cepat dan kalau kita gagal equip diri kita dengan teknik dan teknologi terkini maka susah le kita nak catch-up dengan diorang nih. walaupun diorang umpama teknologi yang sentiasa berubah dengan cepat takle pula bermakna diorang ni umpama satu bebanan. mereka adalah amanah dan amanah ini adalah datang dariNya. seperti yang termaktub dalam Al-Baqarah 286.."tidak Aku berikan ujian melainkan sekadar kemampuan mereka". Dia kan lebih mengetahui. maknanya Dia tahu aku boleh maka dikurniakanlah dua orang anak yang kreatif, bijak dan tinggi kemahirannya ini pada ku. untuk aku pulak, amanah perlu terus dipikul dan dijaga sebaik mungkin hanya keranaNya....wallahualam.

0 comments: