Tuesday, October 17, 2006

perjuangan yang mesti diteruskan

assalamualaikum...

dah tinggal tak berapa hari lagi kita nak raya. di radio dan tv dan media bercetak pun tengah hebat iklan-iklan, lagu-lagu dan promosi-promosi raya. panjang umur jumpala kita 1 Syawal insyaAllah. saya kat sini cuma terdetik untuk berkongsi apa yg saya dapat dalam dokumentari jejak rasul 12 yg sekarang tengah disiarkan oleh TV3. banyak-banyak episod ada satu yg saya tengok dari mula sampaile habis. cerita berkenaan peperangan oleh tentera islam dengan tentera kafir (kristian dan yahudi) di tempat bernama Mu’tah di Jordan. Rasulullah sebelum menakluk tempat tersebut telah menghantar utusan khas kepada penduduknya yg terdiri dari golong yahudi dan kristian supaya menerima islam. tetapi apa yang dibuat oleh golongan kafir bukan setakat menolak kedatangan islam malahan utusan nabi tersebut dibunuh mereka dengan kejam. hasilnya bala tentera islam seramai 3000 orang telah nabi persiapkan untuk menyerang tempat tersebut. perundingan pun di adakan untuk melantik ketua perang dan tiga nama telah nabi beri iaitu Zaid al-Harith, Ja’far at-Tayyar dan Abdullah bin Rawahah. jika Zaid gugur, nabi suruh Ja’far memimpin dan jika Ja’far gugur maka Abdullah pula mengganti dan jika Abdullah juga gugur maka nabi menyuruh tentera islam memilih sesiapa yg mereka yakin boleh memimpin sebagai ketua perang mereka. seorang yahudi beragama islam berkata dalam perundingan tersebut bahawa jika nabi telah menamakan ketua perang dengan penggantinya maka kemungkinan besar ketiga-tiganya akan gugur.

bila peperangan terjadi maka betullah ketiga-tiga ketua perang tadi gugur syahid dan yang paling menonjol ialah Ja’far at-Tayyar. semasa Zaid gugur, panji-panji islam hampir jatuh tetapi Ja’far dengan tangkas seperti melayang dengan kudanya menyambar panji tersebut dan terus mempertahankannya. hinggalah bila beliau putus kedua tangannya beliau gunakan pula dagu untuk mengepit panji tersebut. namun akhirnya beliau ditetak dari belakang dan gugur syahid. gelaran at-Tayyar adalah pemberian Rasulullah (bermaksud 'melayang') sebagai gelarannya di syurga dan beliau dapat sebenarnya setelah beliau gugur syahid. bila Abdullah bin Rawahan juga gugur tentera islam berada dalam keadaan kucar-kacir dan tentera kufar seramai 200,000 orang telah mula mengambil kesempatan. setelah semua bersetuju tentera islam dengan segera melantik Khalid al-Walid sebagai ketua perang.

Khalid al-Walid menyusun strategi dan menyerang musuh (yg dalam kelompok-kelompok kecil) di malam hari semasa mereka berehat. akhirnya dengan izin Allah walaupun dengan bilangan 3000 orang melawan 200,000 orang tentera kufar, tentera islam berjaya memenangi peperangan di Mu’tah itu. Khalid al-Walid yang digelar 'pedang Allah' selepas dari itu telah terus diberi kepercayaan untuk menjadi ketua perang dalam banyak lagi peperangan. namun Khalid meninggal di atas pembaringan dan beliau berkata "aku mati seperti seekor himar" (kerana tidak memperolehi syahid). semasa mayatnya dimandikan terdapat lebih 70 liang luka dibadannya. apakah moral dari cerita ini? moralnya ialah islam yang datang kepada kita sebenarnya adalah telah dipermudahkan oleh para syuhadah, sahabat-sahabat nabi dan Rasulullah sendiri. kita tak payah berperang seperti mereka...namun 'kepayahan' dan 'perjuangan' mereka memberikan kita islam yg dah 'mudah' ini amatlah kita pandang rendah malahan disetengah keadaan terdapat golongan islam kini yang 'menjual' islam itu dengan harga serendah-rendahnya. masyaAllah...apalah kita ni kan? maka di hari baik bulan baik ni sesamalah kita renung dan kita ambil iktibar dari peristiwa-peristiwa dahulu dan sebenarnya 'peperangan' menegakkan islam juga terletak di tangan kita walaupun ianya datang 'mudah' kepada kita namun janganla sesekali kita dengan mudah pula membiarkannya 'dihina' dan 'dijual'...wallahualam.

0 comments: