Thursday, October 12, 2006

Ramadhan semakin meninggalkan kita...

assalamualaikum...

tup-tap, tup-tap...dah 18 hari kita berpuasa. sikit punya cepat masa berjalan kan? tetiba dah nak raya. 18 hari apa sebenarnya yang telah kita rasa? lapar? dahaga? saya tak taulah anda tapi saya memang rasa ngantuk memanjangg...bawak keta tu pun kekadang macam dalam mimpi je (bahaya ni...jgn sesekali tiru/buat). ngantuk tu bukanle sebab berjaga beramal pada malamnya tapi saya rasa sebab angin perut pi ke kepala...membelai dan menerpa manja kepala otak yg separuh kosong tu! apalagi tangkap ngantuk le. tapi bila bersembang hatta dgn orang-orang mahir agama pun diorang kata ada problem yg sama - ngantuk, tak kira malamnya tadi berjaga atau tidak. mungkin inilah nama sindrom berpuasa akhir zaman kot? 18 hari yang dilalui tu sudah ke di'pack'kan dgn amalan? kalau rasa-rasa tak berapa pack tu - jgn runsing kita ada 12 hari lagi itupun kalau umur panjang le (...ini juga berpesan pada diri sendiri).

sesimple amalan adalah zikir, terutama di siang hari bahkan yang paling simple dan ada barakahnya adalah 'tidor'. yeela...dari dok mengata orang, menyebar gosip, kata yg bukan-bukan (yang largho), menengok yang bukan-bukan, membohong maka lebih afdalla tidorkan aje diri tu. dapat juga pahalanya! bila dah tinggal lagi 12 hari puasa ni apa yg ketara adalah kesibukan menyambut raya pulak yang mengambil alih. surau dan masjid dah mula reda senarai kedatangannya. tempat membeli-belah dah start padat. bunyi orang bukan-tutup oven dah mula kedengaran di malam-malam hari/di dinihari. bunyi mesin jahit pun dah semakin riuh. cuma janganle kita dok bior 'bunyi-bunyi' ni mengganti tasbih, zikir dan tadarus dahle. raya-raya juga tapi yang dikira amalan yang besar adalah apa yang dibuat semasa di bulan Ramadhan ni.

kita sebenarnya kena cari cara macamana nak syok beramal semasa di bulan Ramadhan dan raya tu dgn sendirinya akan datang tak kiralah kita bersedia atau tak - jgn runsing pasal raya tu. kita pun sebenarnya tak tahu samada kita akan jumpa the next Ramadhan. jangan kata saya ni keras tapi sedap kuih, cantik rumah, cantik baju raya, banyak duit semasa di 1 Syawal tu bukanla penentu kepada kehidupan yang selamat dan bahagia di akhirat. malahan kita beramal banyak camana pun sebenarnya turut tidak boleh di jadikan sandaran utk kehidupan akhirat yang selamat dan bahagia inikan pula tak de langsung amalan. akhir kata, 10 Ramadhan yg akhir ni kita sesamalah persiapkan diri utk memperbanyakkan amalan mana yg dapat..moga-moga amalan yang tak seberapanya ini dapat sedikit sebanyak menolong kita di akhirat kelak....wallahualam.

0 comments: