Tuesday, November 21, 2006

buka jangan tak buka!

asalamualaikum...

fieww...sikit punya banyak open house sempena raya ni!...setiap weekend kira penuhla. saya sendiri pun sampai susah nak buat open house sebab sibuk sangat menghadiri handai, kenalan, rakan dan jiran-jiran punya open house (alasan je tu..). apapun rezeki brother...takkan nak tolak. lagi satu open house ni memang dipanggil untuk datang makan...tak banyak songeh. datang...makan...sendawa..balik. tak ke simple..habis simple dah tu. bagi mereka yang ada anak, anak-anak diorang tu dapat duit raya lagi tu.. memang bulan rezeki le Syawal ni!! tapikan dalam dok syok bertandang ke open-open house tu jangan plak kita lupa akan makna sebenar open house tu. makan..makan juga tapi makna dan hakikat sebenar di sebalik open house tu kena le kita tau juga. tuan rumah memang baik tapi takkan setakat kita nak kata dia baik je (sebab bagi kita makan free). mari kita cuba secara kasar menyenaraikan sedikit sebanyak maknanya. 1 – silaturrahim. 2- sedekah (amal jariah). 3 – meraikan kemenangan sebulan berpuasa bersama puasa 6 Syawal. 4 – senangle sikit sanak saudara nak datang selepas ni ke rumah kita.

jadinya sesambil kita makan tu bertegur sapalah dengan mereka yang ada sekali kat open house tu. setidaknya terjalinlah silaturrahim. kalu yang buat bisnes tu...ni dah kira satu kesempatan besar. dapat contact...esok-esok boleh buat bisnes sekali. tapikan camna banyak pun kebaikkan kita sebagai tetamu yang hadir open house tu dapat tapi the ultimate kebaikkan tentulah pergi ke tuan rumah. dia lah yang susah payah jadikan rumahnya untuk tempat mengerat silaturrahim, dia la yang beramal bagi orang makan, dia la juga yang banyak berkorban masa, tenaga dan wang ringgit. dan pastinya diala juga yang dapat banyak kebaikkan. atau orang korporat panggil - dia la yang ‘score point’. jadi kita yang pergi cuci tangan...makan..sendawa...balik janganlah pula banyak komen. dia dah tungkus lumus cuba memberikan kita yang terbaik...tapi kalau dia tak dapat ‘deliver’ juga relaksla jangan kutuk dia lagipun bukan selalu dia buat majlis cam gini (melainkan kalau dia bisnes catering le!) setahun sekali je dia ‘arrange’ bebenda macam open house ni dan dah tentulah banyak silap dan salah. jangan komen, syukur dan doakan je dia boleh buat benda yang sama next year...habis cerita. sambil tu doa-doa juga agar dia masih jemput kita next year tu.

sedar tak sedar…kalau dilihat dengan mata kasa sekelompok manusia yang turut dapat kebaikan dari aktiviti open house adalah mereka yang bisnes catering dan bisnes khemah. amboii..tak termenang tangan jugak diorang ni. alhamdulillah...semua rezeki Allah. tidak ke makmur semuanya. jadi sambil makan-makan open house tu...sambil-sambil menyuap lemang ke mulut, sambil-sambil kita renungkan sejenak apa makna di sebalik open house tu..hah...barulah lemang yang masuk mulut makin terasa sedapnya. samada membuat atau menghadirinya..apapun...open house ni memang banyak baiknya, maka yang dah buat teruslah membuatnya di masa-masa akan datang dan tambahkan senarai yang dijemput dari saudara, jiran, handai, rakan dan taulan kepada mereka-mereka yang kurang bernasib baik pula seperti golongan-golongan anak yatim, mereka yang cacat, golongan tua, yang miskin dan sebagainya..ini semua kalau nak kira ada kemungkinan memang dah untuk bahagian mereka dari Allah yang di datangkan melalui kita....wallahualam.

0 comments: