Friday, November 10, 2006

kemanakah lelaki-lelaki itu?

assalamualaikum...

isnin dan selasa tempohari saya berada di Hotel De Palma Sepang assisting rakan saya Dr Yus mengendalikan kursus Stress Management untuk Jabatan Pengurusan Kewangan, Sirim Berhad. 2 hari 1 malam kami di situ. 20 orang peserta. 18 wanita dan 2 orang lelaki. walaupun pelik tapi itulah kebenarannya iaitu peserta wanita jauh lebih ramai bilangannya dari peserta lelaki. kenapa jadi camtu? takle saya mengetahuinya. mungkin golongan wanita adalah golongan yang sukakan ilmu atau yang sukakan input-input yang boleh menolong mereka sedikit sebanyak esok-esok. atau mungkin kerana golongan lelaki dah memang cukup ilmu atau memang 'busy' gila akan bebenda lain maka tak jadikan 'pencarian' ilmu itu sebagai sesuatu yang perlu di berikan keutamaan. saya lelaki dan kekadang saya pun ada rasa camtu gak. tapi saya tahu di surau-surau atau di masjid-masjid jemaahnya memang ramai lelaki dan jika ada kuliah/tazkirah yang hadir pun memang ramai lelaki. jadi tak bolehle nak kata kaum lelaki ni memang tak suka cari ilmu...tak boleh brotherr..
Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting
rasanyalah...kaum lelaki ni kalau tak di suruh/arah mereka memang boleh dengan sendirinya lakukan 'pencarian' itu tetapi bila keluar arahan...maka liatle gamaknya mereka ini. di sini saya nampak uniknya spesies yang nama lelaki ini. kesedaran itu ada...keinsafan pula kena tunggu lama sikit...kesungguhan pula kena tunggu lagi lama. pasal ego lelaki pula kalau nak citer, 3 hari 3 malam pun tak habis. ego besar gunung beb!! tapi kalau kita pandai cangkul sikit-sikit...ratalah egonya tu. teknik menyangkul dan 'tools' yg nak guna pun kena pandai pilih dan guna. ada setengah kakak-kakak kita guna 'makanan' sebagai tools. ada sesetengahnya guna 'senggama'. ada yang guna 'urutan'.
Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting
pasal teknik plak...cubale teknik-teknik yg terkini dan mempunyai ciri-ciri di luar kebiasaan (bukan luar tabie' ye...!). contohnya dalam hal urutan tadi...gunalah kaedah ururtan rimau ke...urutan musang ke...urutan bokbong ke...apa-apa saja asalkan lain dari kebiasaan...barula 'fresh' sikit dan ngem...gitu. dalam hal senggama plak...carile teknik yang sedikit mencabar dan daring...hah...barulah tercetus satu revolusi!! terlompat paradigma! tapi apapun saya rasa teknik yang paling berkesan adalah 'reverse psychology'....contohnya bila dia bagi duit kat kakak...kakak simpanle jangan dibelanjakan, kumpul dan lepas tu bagi balik kat dia. tentu tergezut cencurut dia...kemudian dia akan beri lagi banyak. atau bila dia beri simply tolak je pemberian tu...hmm pastinya esok-esok dia akan beri lebih banyak lagi (tapi kalau dia terus pengsan...jgnle salahkan saya pulak!). contoh kalau ada suami yg suka tengok bola...bila tiba time cepat-cepat kakak tukar channel ke perlawanan bola tu dan panggil dia untuk tengok bola tu...sediakanle biskut marrie dengan kopi ke...pasti tergezut cencurut-tertelan-ubat-gegat dia. lakukanlah...walau dengar macam ntah apa-apa tapi jika dilakukan hanya keranaNya dan kerana nak jadikan 'hubungan' kekeluargaan lebih erat dan 'bercahaya' maka kesannya pasti marvellous....wallahaualam

0 comments: