Wednesday, November 29, 2006

suami yang ntah apa-apa...

assalamualaikum…


bertemu lagi kita. cuma akhir-akhir tak dapat sekerap dulu dek kerana tugas yang mem’busy’kan. ada sedikit perkara yang nak saya keudarakan disini. baru-baru ni saya berkesempatan mengendalikan kursus bina insan untuk lembaga zakat selangor bersama rakan-rakan. kursus adalah anjuran lembaga zakat untuk golongan penerima zakat (asnaf) dan untuk sesi kali ni jumlah peserta agak ramai mencecah 62 orang (termasuk 20 orang kanak-kanak). peserta terveteren sekali adalah nenek berumur 70 tahun. seperti biasa peserta wanita lebih ramai dari peserta lelaki...biasa la tu. program berjalan seperti biasa. cuma mungkin sedikit gangguan akibat ‘kekurangan’ kemudahan dari pihak resort. yela...letrik bercatu (pakai generator gitu), tandas kami (pihak fasilitator) di luar bilik (berkongsi dengan penginap bilik-bilik lain...cuma mujur tak berkongsi dengan alam semulajadi), ketiadaan ‘signal’ telefon mudahalih dan kekurangan yang paling agak menyedihkan ialah penginapan peserta yang nun di atas bukit. bayangkanle nenek umur 70 tahun tu nak naik ke biliknya...perrh!!. saya sendiri kekadang tu berdetap bunyi lutut bila melangkah nak ke dewan seminar (yang juga di lereng bukit).

apapun dengan kekuatan dariNya dan izinNya program berjalan dengan baik sekali. di pagi hari kedua pegawai zakat datang melawat dan kemudian minta izin kami untuk membawa seorang peserta wanita balik ke rumahnya di Batang Kali. alasannya? rupanya dia datang kursus tapi dia dah tinggalkan anak-anaknya seamai 8 orang di rumah. di tinggalkan begitu saja. harapnya bekas suami dia akan datang menjenguk...itupun setelah dia bersetuju untuk membayar RM50 kepada bekas suaminya itu untuk ‘cover’ duit petrol dan tol. perrh!!?#...punyalah mithali sang suami!! tengok anak sendiri pun minta upah dari bekas isteri? hukum seligi sampai pengsan je suami-suami macam ni...di samping seligi kita selang-seli sikit dengan tempeleng dan 'karate'. baru best kan??

balik kisah anak yang 8 orang tu...maka pegawai zakat pun datang balik ke tempat kursus bersama peserta tadi juga bersama dengan 8 orang anak-anaknya. yang sulung baru 12 tahun. yang lain dah tentula kecik-kecik. peserta wanita ni umur baru 29 tahun tapi sebab 2 kali dapat kembar itule yang jadi 8 orang tu. suka kami dan peserta lain menengok anak-anaknya. satu bebudak tu dapatlah makan-tidor yang ‘proper’ disamping ibunya dan yang kedua ibunya pun dapatlah mengikuti kursus dengan lebih tenang dan tenteram. kami? lagile tenteram...apa yang dapat kita sedikit sebanyak simpulkan ialah inilah kisah masyarakat dan ini memang perkara ‘real’ bukan lakonan. ibu memang bertanggungjawab bila kami lihat layanannya kepada anak-anaknya. tapi bapa?..haprakk. haprakk peringkat tertinggi!! percayalah kisah-kisah duka yang sebegini hasil dari gedegol sang suami memang banyak berlaku disekeliling kita. jadi pada kaum lelaki, bapa dan suami tolongle jangan jadi gedegol...itukan anak kita, amanah dariNya. sedap dah rasa tapi peranan dan tanggungjawab nak lari...where got road...brotherrr!...wallahualam

0 comments: