Friday, December 08, 2006

negara mat saleh

assalamualaikum…


pelik bin ajaib. ada tak kekadang tu sedara rasa macam kita ni belum merdeka? saya ada. kekadang tu perasaan sangat kuat. nak tahu masa bila. masa menengok TV. iklan, talkshow, program bola , dokumentari dan sebagainya. semua yang ‘anchor’ dalam rancangan TV ni kebanyakannya ‘mat salleh’. lebih-lebih lagi kalau sedara tengok rancangan dari stesen TV kabel berbayar yg paling dominan. naik pelik saya. dahla stesen TV ni ‘cari makan’ kat tanahair kita yang berdaulat, dapat permit dan lesen dari kerajaan kita tapi yang diorang panggil untuk kendalikan semua rancangan boleh kata kebanyakkannya ‘mat-mat saleh’ ni. itu yang kita nampak dan tengok kat skrin TV belum lagi yang disebalik layer seperti juruteranya, jurutekniknya, perekabentuknya, pereka grafiknya, editornya, penerbitnya dan macam-macam lagi.

saya bukanle anti sesangat akan ‘mat-mat saleh’ ni tapi kekadang tu rasa macam dah terjajah balik kita ni. teknologi, kemahiran yang dok kata nak transfer tu tapi tak transfer-transfer, apa dah jadi. camana tenaga tempatan nak mahir nak boleh hidup dalam tanah air sendiri. itu belum lagi kita kaji di sektor-sektor lain seperti perkilangan, pembuatan kereta, pembinaan, pertanian, perkapalan, perlombongan petroleum dan sebagainya. kalau di kumpul rasanya ramai juga ‘mat-mat saleh’ ni. dah tu buka sikit anak gaji yang kita dok bayar diorang ni...beribu-ribu brother.

iklan TV yang dulunya muka ‘pan-asian’ pun tak boleh masuk sekarang bukan setakat ‘pan-asian’ malahan takde langsung ciri-ciri asia pun dah menakluki iklan-iklan di TV, billboards dan juga di media massa (majalah dan surat-surat khabar). bagi le peluang pada anak tempatan dan pastikan segala teknologi dan kemahiran telah dipindahkan kepada kita. kita lama-lama hilang identiti, hanyut dan tak tahu arah. tak tahu matlamat. hilang dalam keasyikkan. sekarang 2006 cuba bayangkan jika bebenda ni berterusan..dan anda hidup pada tahun 2016. dah jadi negara ‘mat saleh’ agaknya kita nanti. yang kesiannya generasi kita yang seterusnya le brother....wallahualam.

0 comments: