Friday, December 29, 2006

tahun baru dah nak datang...

assalamualaikum...

selamat menyambut Aidil Adha dan tahun baru masehi 2007. bercakap berkenaan tahun baru ni....teringat tahun 2006. dulu-dulu masa di hujung tahun 2005 bergegak-gempita kita nak menyambut 2006. tak sabar dan macam-macam azam kita dah buat untuk 2006 tu. bahkan ada tu sampai 23 azam baru dia buat. tapi baru-baru ni saya jumpa le member ni dia kata dah sampai nak tutup 2006 ni baru 4 je dari 23 azam tu yang dia sempat buat...perhh...memang gempita brotherr.. lama-lama gelapgelita dia ni.. apa yang saya cadangkan pada member sorang ni ialah baki yang 19 azam tu dia buat le sebagai azam untuk semasa hidup...jangan hanya untuk satu tahun je. dia setuju gak dengan cadangan saya tuh.

sebenarnya apa yang ada pada tahun baru? takde apa....hanya nombor dan entah-entah tanpa kita sedari tahun 2007 ni dah pun bermula! kita manusia je yang ngada-ngada nak buat sempadan waktu. entah-entah tahun yang dunia ni pakai silap haribulan hanya satu je..hanya satu tahun je... kan ke best kalau macam tu. umur kita pun satu tahun je. muda trang-tang-tang kita ni kan? sampai mati umur kita satu tahun jeee.. apapun brotherr sempena dengan tahun baru yang nak menjelang tiba ni janganle hanya azam kita yang diperbarui bahkan segala-galanya mesti diperbarui, mestilah di buat assessment...mana yang dah berjalan baik biarle ianya berjalan dan mana yang tak baik di baikkan...diperbaikki.

sebenarnya makna lain yang lebih tepat untuk perkataan azam tu ialah 'melakukan perubahan kepada yang lebih baik'. tak kira le dalam bab apa pun. kereta sebuah azam nak dua. yang periksa dapat 5A mesti azam nak dapat 8A pulak. yang kerja gaji rm2000 mesti azam nak dapat rm4000. yang suka jadi roadbully tu berazamlah untuk jadi yang bersopan-santun, yang suka senyum kat orang (senyum itu satu sedekahkan?) takpayah la pulak berazam nak ketawa-ketawa tak bersebab kat orang...tapi berazam untuk perbaikki teknik senyuman tu dan bagi yang tak cukup sorang (si sang suami le ni)...maka boleh le cuba tanam azam untuk tambah (tapi mestila juga untuk kebaikkan), yeela...kot-kot azam tu menjadi...hebatle jadinya kan? akhirkata, jadikanlah tahun 2007 yang nak datang sebagai tahun berubah dari yang baik menjadi yang lebih baik...wallahualam

0 comments: