Sunday, January 14, 2007

'green button' yang tak jumpa-jumpa

assalamualaikum...

amacam kita minggu ni? dah dua minggu lebih melangkah ke 2007 rasanya semuanya dah 'back to normal' kan?. khamis lepas saya mengendalikan satu topik berkenaan stress (stress management). ia lebih kepada pengenalan kepada pengurusan stress (bukan the whole program berkenaan stress). sesi lebih kepada santai, tiada stress dan 'fun'. ada satu 'part' yg saya nak kongsi iaitu berkenaan 'green button' atau butang hijau. selalunya stress terjadi ialah apabila kita antaranya melupakan 'green button' ni. 'green button' ni adalah dalam bahasa pasar... layanlah diri anda / berlaku adillah pada diri anda. kita selalunya sibuk memuaskan hati orang lain yang disekeliling kita tak kira samada isteri/suami, anak, emak-bapak, jiran tetangga, adik-beradik, sahabat, bos ditempat kerja, tetamu dan sebagainya tanpa kita ambil kisah untuk melayan diri kita. jadi berlaku adillah.

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

seperti ada satu episod Oprah yg saya sempat tonton berkenaan menghias rumah. ada doktor jemputan (ahli psikologi) dalam rancangan tu kata kita selalunya sikit punya sakan (berhabis belanja) dalam bab menghias ruang tamu kita. sofa kulit mahal atau yg antik, langsir berenda-renda juga yg mahal, karpet yg tebal gebu semuanya kita buat untuk siapa? jawapannya itu semua untuk tetamu yang datang. bilik kita sendiri? ada setengahnya orang bilik dia sendiri macam kena tsunami, tunggang-langgang, kayu katil pun dah kena makan anai-anai, tilam tak bercadar pun ada. alaahaaii...layanlah sikit diri tu...kalau tak pakai yg mahal pun takpe tapi biarla bersih, kemas dan mendamaikan. dan kata doktor tu lagi mental yg stress sebahagiannya juga diakibatkan oleh terlupa nak layan diri sendiri. terlupa nak cari 'green button' sendiri.

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

hah?!!..amacam? cari le 'green button' tu. ia mungkin dalam bentuk mesti nak kena nescafe tarik pukul 9.15 pagi, ia mungkin dalam bentuk mesti kena peluk suami/isteri sekali dalam sehari. ia mungkin juga dalam bentuk merenung beberapa minit ke langit, dalam bentuk membaca ruang sukan di akhbar setiap pagi, menonton wayang, berfutsal, trim misai dan sebagainya....apapun bentuknya tak kisah tapi yg penting layan dan buatlah (selagi tak menyalahi undang-undang dan syariat) andainya dengan melakukannya akan dapat sedikit sebanyak menjauhkan diri anda dari stress dan ketidaktenangan. jangan sesekali abaikan diri anda kerana yang paling anda nak percaya dalam bab kesihatan atau bab-bab apa-apa pun berkenaan diri anda adalah diri anda sendiri. sebab diri anda adalah anda....wallahualam

0 comments: