Tuesday, January 23, 2007

malaysia lawan singapore

assalamualaikum...

fieww...lama gak saya 'break' ye. semua kerana tugas walaupun tangan memang menggigil nak menulis. malam ni insyaAllah pasukan bola kita akan menentang singapore dalam kejohanan bolaspak piala asean. syabas dan tahniah dan selamat berjuang kepada pasukan malaysia walaupun perjalanan nak sampai ke tahap sekarang ni begitu 'haru' dan 'menjingga'. yelaa...walaupun sedih nak cakap tapi rasanya kena cakap juga perkataan terima kasih kepada pasukan filipina. orang putih kata 'lets the bygone be bygone'. kita tengok ke depan dan bersiaplah sebaik mungkin. kepada pemain-pemain walaupun bila kalah mesti kena kutuk tapi tanamkanlah perasaan bahawa "walaupun kalah aku sebenarnya tetap dah menang". menang dari segi berjaya mengendong bebanan tugas dan bukan senang untuk berjuang mendaulatkan nama negara di bidang sukan; bukan sebarangan orang boleh melakukannya...

duit memang duit, ganjaran memang ganjaran tapi bila berjuang untuk negara pikirkanlah dulu perkara-perkara lain selain dari duit dan ganjaran. pikirlah anda seperti seorang soldadu yg berjuang untuk mempertahankan mertabat dan maruah negara. bahkan 'cara' anda berjuang pun 'syok'...tak macam soldadu yang masuk hutan menggalas senjata, mempertaruh nyawa dan dalam keadaan yang amat tak selesa. anda 'syok' kerana berjuang dalam ertikata melakukan sesuatu yang anda minat dan dalam keadaan penuh keselesaan. apa tunggu lagi?

kita kalah setelah berjuang dah tentu lebih baik dari kalah sebelum berjuang, die standing is worst than die fighting...gitule dalam orang putihnya. lagi satu kalau rasa tak macam 'berjuang' pun takpe...tapi kenalah rasa macam 'bermain'. dan bila dah bermain tu bermainla bersungguh-sungguh. 90 minit masa permainan adalah syarat dan undang-undang permainan maka mainlah dalam masa tu jangan main untuk hanya 70 minit sahaja. sebabnya semain bermain menentang thailand...itule yg saya tengok. rata-rata cepat letih, tiada stamnina dan tiada kesungguhan, kalau ada pun hanya untuk 70 minit je. lepas tu dah letih, dah tak terdaya....hilang tumpuan dan kreativiti. so, bila main...maka main sungguh-sungguh, bila belajar...belajar sungguh-sungguh dan janganlah bila kalah....kalah sungguh-sungguh pulak. gitule...wallahualam.

0 comments: