Thursday, January 04, 2007

perihal anak-anak kita

assalmualaikum...

fieww...lega rasanya sebab hal anak sekolah telah pun selesai. yuran, buku, kelas, uniform dan segala-galanya dah pun setel. apapun, untuk setakat tahun 2007 ni le. tapi kita tackle je benda ni tahun demi tahun...jangan pikir lebih-lebih. Allah dah beri kemudahan dan beri kekuatan maka insyaAllah semua kerja pasti dapat diselesaikan. yang pasti anak dah ada tempat kat sekolah, dia gembira, dia boleh belajar dengan selesa dan dia boleh terus belajar...ok le tu. yang lain-lain esok kita improve kan sikit demi sikit. setidak-tidaknya syukur pada Allah anak-anak kita kat sini dapat pi sekolah dengan proper berbanding dengan anak-anak sedara, rakan dan taulan kita di Johor, danlah unifom, buku dan berbagai kelengkapan mungkin takde mungkin juga ade...sekolah pun tengah kelam-kabut dengan kemudahannya. kita doakan je mereka semua dapat mengatasinya dan doakan agar Allah memudahkan kehidupan mereka kat sana tu.

bercakap hal anak ni, disamping kita menjalankan amanah - membesar, mendidik, memberikan ilmu dan pelajaran dan menyayangi mereka jangan le pula kita lebih-lebih sangat terutama dalam menyayangi mereka kerana Allah ada sebut dalam At-Taubah ayat 24; "Katakanlah Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, kaum-kerabatmu, harta-benda yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu takuti kerugiannya serta rumah yamg kamu sukai, (semuanya itu) lebih kamu cintai dari Allah maka tunggulah olehmu, sehingga Allah mendatangkan siksaanNya, Allah tiada menunjukki kaum yang fasik itu".

jadi berpada-pada kita kerana sayang dan cita yang abadi yang hakiki dan yang paling utama hanyalah kepada Allah....sebab kalau kita kaji perlahan-perlahan kita mesti akan dapat kesimpulan bahawa semua yang diatas yang disebut dalam ayat di atas tadi tu adalah datangnya dariNya juga. jadinya jangan terlebih taksub dengan anak, isteri, business, sedara, rumah dan bermacam-macam lagi.

marile kita disamping kita sayang anak, memberikan perhatian pada mereka, memberikan segala kemudahan untuknya membesar...menjalankan amanah kita, hendaklah juga kita mengingatkan diri bahawa anak itu perlu kita tanamkan dalam diri mereka agar mereka sayangkan Allah bukan sayangkan kita sebagai balasan atas apa yang kita curahkan pada mereka, itu semua tanggungjawab kita. dan pastinya apabila sayangkan Allah automatiknya insyaAllah dia akan turut sayangkan kita. nabi pun dah kata apabila matinya anak Adam maka tiadalah apa-apa yang ditinggalkannya dapat memberikan kebaikkan padanya melainkan atas 3 perkara, ilmu yang diamalkan, sedekah jariah dan anak yang soleh.....wallahualam.

0 comments: