Thursday, August 30, 2007

tinggalkan cerita lama...

assalamualaikum...

dah berapa tahun kita hidup dan dah berapa tahun pulak kita di kuasai oleh hati yang meruntun kesedihan, perasaan yang dibelenggu dengan rasa marah dan jiwa yang bergelodak? perbandingkanlah dengan hidup yang disuburi dengan hati yang ceria, perasaan yang tenang dan jiwa yang damai. yang mana lebih banyak pecahan peratusannya? susah nak di ukur…tak mana susah brother. tengok dalam-dalam pada diri dan tanya seikhlas-ikhlasnya diri tu pasti akan jumpa. sifat kita, perwatakkan, pembawakan, personaliti, perangai, tabiat, imej, ketrampilan dan berbagai-bagai lagi jika dikaji satu-satu pasti akan dapat memberikan jawapannya.

apapun jika jawapannya besar peratusannya kepada yang negatif maka kita perlahan-lahan, sedikit demi sedikit tanamkanlah azam untuk mengubahnya. ”people do change”. tapi jika jawapannya dah berat pada yang positif maka kita kena kekal dan terus memperhebatkannya. ”enhancing for the betterment”....enhancing tu kira macam memperkayakan lagi atau memperhebatkannya lagi bukan...en...hancing! (sebutan B.Malaysia baku) itu ’hancing’ ada sikit-sikit pertalian dengan bau kencing tauu...itu lain tuuu!!. satu lagi kalau dah berat ke belah positif maka tak payah mengubahnya le…cukup sekadar memperhebatkannya. tak payah buang tenaga untuk mengubah sesuatu yang dah dikenalpasti elok dan baik. simpan tenaga dan curahkan kepada mencari cara atau ide untuk memperhebatkannya lagi itu ajee..

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Ya Allah, ampunilah dosaku, hilangkanlah kemarahan hatiku, dan lindungilah aku daripada syaitan - Hadith riwayat Abu Daud. Hadith yang juga doa Rasullulah.

walaupun kita banyak berat di sebelah negatif tadi maka sekarang adalah masanya untuk mengubahnya menjadi ringan dan beratkan pula di sebelah positif tu. apapun yang telah berlaku, dilakukan atau terlakukan itulah tandanya kita ni manusia biasa. kita memang dilahirkan hebat tetapi tetap tidak ‘sempurna’ dan kita sebenarnya sudah cukup sempurna dari yang sebelumnya apabila kita 'berusaha' menjadi manusia sempurna walaupun terkandas di tengah jalan. the thing that counts is the journey not the destination. the ‘journey’ will determine what kind of ‘destination’ that we’ll be having. yang lepas tu lepaslah…ambil wuduk, angkat takbir solat taubah dan iltizamlah untuk tidak mengulanginya lagi…insyaAllah. bukankah Allah itu maha pengampun? lepas tu fokus pada yang mendatang…sebab selagi hayat dikandung badan selagi itu lah perjuangan tidak terhenti apatah lagi perjuangan mencari redha dan rahmatNya…sentiasa berliku, sentiasa mencabar dan di cabar, gitule….wallahualam.



0 comments: