Saturday, December 29, 2007

2007 has come to an end

assalamualaikum...

what a tragic end of 2007?! the assassination of Benazir Bhutto has tell it all. its really a chaos out there but what we can all do are hoping and praying that everything should be resolved soon. these are the very least that we can do..together. by now, hopefully we should already know that whatever bad things happen or any sad or unfortunate things has hit us...how bad and disastrous it seems we could not at any given chance blaming the year. 2007 has nothing to do with it. it just merely a year! all that are our learning curves, our 'preparations' in facing the coming years. it make us more skillful, more wiser and more tougher. when the goings get tough, the tough gets going...remember? and in order to become more tougher 'these' would be the pre-requisite - facing the 'unfortunate' events (i definitely feeling uneasy in calling it 'unfortunate').

if we list all the unfortunate things that we've experienced we might one day become so depressed, stressed and then fall into sick. past is past. let the bygone be bygone. yes, we need to picture it sometimes but we need to do that with a specific purpose...as our 'preparations' as I said earlier so we be able to manage ourself when more or less similar issues occur. anything that has happen to us has its own 'intrinsic values', we might not be seeing it right after it happen but after a while we'll see it.

be positive and cheerful...(as I usually told myself). everything happen with a purpose, with a reason...believe me. the only 'superpower' that know this is Allah the Almighty. He's the 'superplanner'. He doesn't create the word such as 'unfortunate', 'bad', 'fail', 'unlucky' or else..it was us the human being. for Him all are good and the same thing should likely goes to us too. if it doesn't rain we call it as a 'good weather and when its rain we call it 'bad weather'...why so? we know when its rain only by then we'll be having 'water'. aren't water is one of the vital thing that we need most in life? if He doesn't trouble us why should we 'taking so much effort' in troubling our own goodself? why?......wallahualam.

Friday, December 21, 2007

Salam Eidul Adha

assalamualaikum....

rasanya belum terlambat sangat untuk saya mengucapkan ' Salam Eidul Adha ' kepada semua.

bila kita berbicara tentang hari raya korban ni atau eidul adha pastinya kita akan mengaitkannya dengan 'pergorbanan'. dari pengorbanan Nabi Ibrahim a.s ke atas anaknya Nabi Ismail a.s hinggalah kepada majlis ibadah penyembelihan korban itu sendiri. tetapi percayalah pengertian 'pengorbanan' sebenarnya banyak tetapi atas sebabnya (pure intention) pula hanya satu iaitu kerana Allah. pengorbanan camna hebat pun untuk kita di era ni takkan mampu menandingi pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya itu. Allah dah letak 'ceiling' standard dan insyaAllah kita takkan tercapai standard tu. itu di kira dari aspek pengorbanan untuk harta atau apa-apa saja kepunyaan kita yang paling bernilai. tapi kalau dikira dari aspek 'harta kepunyaan' yang tak nampak dilihat mata kasar maka pengorbanan paling hebat adalah bila kita sanggup mengorbankan nyawa kita sendiri - juga hanya untuk Allah rabbul jalil.

kalau kita berkorban masa, tenaga dan daya fikir (i.e ide dan kretiviti)...itu masih belum boleh lawan berkorban nyawa kerana Allah sebab kalau kita berkorban masa - insyaAllah kita dapat balik masa, kita berkorban tenaga - insyaAllah lepas minum 'tongkat ali', 100 plus dan di urut misalnya kita dapat balik tenaga, lepas kita realitikan ide (atau kreativiti) insyaAllah kita masih berupaya mendapat ide-ide yang baru. tapi kalau kita berkorban nyawa?!!. amacam? boleh dapat nyawa baru/gantian ke?

jadi bersempena dengan eidul adha ni sama-samalah kita memperhebatkan lagi 'pengorbanan' kita hanya untuk Allah walaupun tidak sampai ke peringkat Nabi Ibrahim dan tak sampai (atau belum!) ke peringkat berkorban nyawa untuk Allah. tapi pencarian untuk mencari 'pengorbanan' paling hebat (untuk Allah) perlulah terus berjalan sebagaimana kita hendakkan rahmatNya kepada kita terus berjalan...tak gitu? paling koman pun 'korban'kanlah masa tidur yang enak itu hanya untuk 2 rakaat tahajud....wallahualam.

Friday, December 14, 2007

sabarlaaaa....ezwan

assalamualaikum….

heran! itulah yg dapat saya katakan di sini. ceritanya begini, saya dan ezwan (wakil dari UMW technologies) telah ke satu organisasi kewangan milik kerajaan pada isnin lepas. kami ada meeting dgn ketua jabatan berkenaan dengan perkhidmatan sistem telekomunikasi yg kami bekalkan kepada mereka. alhamdulillah...setelah beberapa ketika akhirnya dapat mereka kami jadikan satu dari pelanggan bernilai (valued customer) kami dgn 9 cawangan mereka menggunapakai sistem kami ini. jadi, meeting hari tu adalah lebih kepada pre-evaluation akan perkhidmatan kami yg masih di peringkat permulaan tu. di peringkat permulaan ini penggunaan mereka adalah lebih kepada ’tempoh percubaan’ di mana segala peralatan dan kos pemasangan adalah percuma (lepas tempoh percubaan pun insyaAllah masih percuma!). bahkan, yg baiknya ialah mereka dapat pula menjimatkan kos penggunaan telefon mereka hampir ke 75% dari sebelumnya.

ok, ini pula adalah cerita apa yg berlaku semasa meeting tersebut. ketua jabatan tadi boleh dikatakan begitu sedikit pengetahuannya tentang sistem kami ini dan yg lebih arif adalah orang bawahnya. tetapi disebabkan ada satu ’komplen’ terlepas kepadanya dengan seronok yg amat sangat dia terus menunjukkan kuasanya. "saya rasa penjimatan tak banyak sangat dan kalau tak ada saving tu pun kita bole bayar", begitulah hujahnya. "saya kalau ikutkan bila terima je komplen camni saya 'terminate’ je servis you all", sambung beliau lagi. perrgh!!...mentang-mentang keja tak pergi jumpa orang luar dan hanya orang luar (kontraktor-kontraktor) yg jumpa dia...langsung tak ada ’good PR’, tak ada skil ’customer service’. angkuh dan bangga dgn ’kuasa’ yg ada....

kami pun tak ada masalah dengan ’terminate’ tu tapi kalau ia berlaku di sebabkan oleh komplen yg sangat ’shallow’, tiada rekod terperinci dan catatan permasalahan itu sendiri maka adalah sangat kelakarle. di sebabkan organisasi tersebut bukan milik si ketua tadi..maka apa yg berlaku ialah ’power show-off’ kan? memanglah ’concern’ tu ada tetapi ’concern’ akan lebih kalau organisasi/syarikat itu milik beliau sendiri. di sini ’concern’ tu sangat sedikit tapi yg lebihnya adalah ’power show-off’. kekadang bila kita dah terlalu lama berada di satu-satu tempat dan tempat tu pulak tinggi maka kita terlupa ketertiban, kesopanan, empathy dan hospitality. kita rasa macam kita tak mungkin jatuh, kita akan sentiasa selamat!. mungkin (itupun masih dgn izin Allah)....mungkin mereka betul iaitu mereka akan selamat..tetapi bagaimana pula dgn anak-anak mereka? what goes around comes around...bayangkan kalau esok-esok kami di tempat seperti beliau dan yg datang berjumpa kami untuk ’berjual’ adalah anak beliau....bayangkan!!. jadi berpadalah mengguna ’kuasa’ hatta ’kuasa’ itu datangnya dari Allah yg memberi....wallahualam.

Friday, December 07, 2007

nombor itu semakin meningkat kiraannya...

assalamualaikum...

"hepi birthday abah", itulah ucapan pertama yg aku terima hari ni dari puteri 'kenit' aku...pagi-pagi sebaik aku keluar dari bilik air. tersentaklah sat sebab pagi sangat lagi dia dah bangun. aku hanya mampu terseringai dan pastu cakap 'thank you' pada dia. dan hari ni bermula dari puteri aku tuh maka bertujah-tujahlah sms yg masuk mengucapkan perkataan yang sama. terperasan plak yang diri ni populer..pastu baru terperasan plak yang diri nih dah tua setahun lagi. kata orang...rumah kata pergi kubur kata mari...gitule. tapi bagi aku umur hanyalah indikasi nombor sahaja...pengalaman, kematangan dan ilmulah yg menentukan segala-galanya.

ada orang umur dah lebih 50 tapi perangai macam remaja belasan tahun pun ada, yang umur baru 21 tapi bila bercakap dah macam orang umur 40...pun ada. jadi umur padaku takdelah sangat memberi pengaruh kepada 'pembangunan' seseorang individu tu. aku malas nak ambil contoh orang lain...ambil contoh diri sendiri je senang. kekadang tu bila buat benda-benda yang 'fun' terlupa sat yang diri ni dah berumur tapi bila kesannya terasa di pinggang dan serata badan pada malam harinya barulah sedar perkara yang sebenarnya...iaitu kemerosotan tahap kecerdasan dan kemampuan fizikal telah pun melanda. mengerang...suruh anak/isteri urut...dan tampal koyok...semuanya terpaksa dilakukan demi kerana sebuah 'badan'.

bila kita dah masuk umur baru...apa yang direkomenkan kita lakukan ialah bersederhanalah, tenang dan berikan sedikit keprihatinan dalam semua perkara. tindakan, cara fikir dan pembuatan keputusan perlulah lebih kemas, teratur, logik dan terkini. maklumlah kita dah lalui banyak 'learning curves' kan? dan kita pun dah semakin tinggi terbang dan dah dapat melihat dengan 'aerial view'. maka semuanya kita dapat lihat - secara menyeluruh walaupun kekadang tu kurang jelas (sebab kena pakai spek!). tapi janganlah pula bila dah dapat terbang tinggi dan dapat melihat banyak perkara dengan 'aerial view' terasa diri macam 'ayah pin' plak....wallahualam.

special people called 'neighbour'

assalamualaikum…..

went to a ‘kenduri’ last night. the new neighbour has moved in, a few houses next to ours. it’s a wonderful small-size ceremony with wonderful food and people. it’s been a while since I managed to get mingle with the neighbours. I missed the one that they made for Aidilfitri & Deepavali but this time I was there. although not all the neighbours attend the ‘kenduri’ but I considered this a success as long as the familiar faces able to know this new neighbour. we exchange stories while making jokes to each other. we keep-on refueling our sweet ‘tiny’ tummy while listening to others. we got to know the current issues; new info, the politic scenarios up to each others side of stories for instance number of children (…and numbers of wives!!). in short, we somehow are like updating each other in a very cheer and friendly manner.

thinking of that, the neighbours are actually the ones that we able to rely on whenever emergency things happen. the relative are definitely not as near as them. if we’re at our home and we shout ‘help’ the neighbour will be the first ones to come as for the relative or even the local authority such as the police we might need to use the phone. isn’t that convenience or what? we need to get so ‘close’ to the neighbor but at the very same time respect their privacy. a friend once said to me that we can choose whose going to be our wife but definitely we can’t choose whose going to be our next-door neighbour, how true it is!! if it happens we managed to get a nice people as our next-door neighbour than its okay but what about if the opposite things happen? a bit headache, but surely it’ll require us to do some extra effort…isn’t?

what method we normally do just to get intact with the neighbor? well…there are so many method that we can use but the standard ones are something like waving hand, a tap on the shoulder, a small chat and saying ‘hi’. certainly its doesn’t require us to pay anything to do this…yet the ‘returns’ are so great. we might not be having the ‘returns’ in a very short period but gradually, or in the near future we’ll having it one by one without we even notice! in what form will we receive the returns? it might come in the form of concern to our children, looking after our house (when we go traveling), neighbourhood watch and as I said before whenever the emergency things happen especially to our family. so, lets respect and well-treated the neighbour as they’ll do the same to us. as what they said “orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa” and the other one “jiran sepakat membawa berkat”.