Monday, January 28, 2008

maju..jangan tak maju...

assalamualaikum...

apakah perniagaan yg rasa-rasanya sentiasa 'maju'?. payahlah untuk tak maju...selalunya memang maju. 4 saat dari sekarang...jawapannya...ialah restoran mamak. tak percaya cubale tengok-tengok sambutan pelanggan pada restoran mamak ni. hampir semuanya yang kita tengok mesti ramai pelanggannya. walaupun tak semua tapi kira 90%, semuanya mendapat sambutan yang baik. herannya sambutan pelanggan restoran mamak ni...bukan datangnya dari 'mamak' tapi kebanyakkanya dari kaum-kaum lain bukan mamak. hebatkan?! apa resepi masakan diorang? rasanya sama je...antara satu restoran mamak dengan satu restoran mamak yang lain. tapi yang kelass adalah servisnya yang sentiasa pantas dan 'down-to-earth'. kita mintak je mamak yang amik order tu untuk buat apapun mesti dia sanggup punya...ada kekadang tu saya nampak muka diorang tu 'selamba dog' je bila kena marah-marah dengan pelanggan. malahan lepas tu dia tetap layan pelanggan yang 'kecoh tu...tabik le pada diorang.

saya pun ada sekali kes tu sampai 3 kali tukar telur 3-suku masak. sebab saya mintak 3-suku dia bagi yang suku dan separuh masak...maka tak nak lah saya. 3 kali tu kalau restoran orang 'kita' le agaknya dah tak dapat layanan dah. tapi mamak....dia tetap setia...sampailah dia dapat deliver apa yang kita mintak. lepas tu dia dah hafal muka kita...jadi bila kita datang mintak telur 3-suku je...dia dah tahu. kita senang - dia pun senang...walaupun hakikatnya kita 'susah' juga keluar duit nak bayar dia...tapi dia tetap 'senang' terima duit kita.

satu lagi yang tabik dengan restoran mamak ni adalah kekadang tu nampak macam diaorang ni tak pernah tutup. kalau tak percaya pergi le cari petang-petang raya pertama....kedai diorang ni dah bukak. dah beroperasi macam biasa dah. bahkan ada yang bukak dengan penuh ikhlas walaupun di siang hari di bulan puasa. respekla..!! macam diorang tahu je ada 'demand'...sebab tu diorang buat 'supply' kan? atas sebab-sebab ini rasanya mereka ni memang selalunya maju...macam ada satu deretan 2 blok kedai di rawang ni. ada lebih kurang 10 lot kedai untuk satu blok dan di situ je ada 4 restoran mamak saling bersaing...fahim maju, hakim maju, hazim maju dan rahim maju..tapi diorang semua ada pelanggan setia masing-masing. jadi janganle kita ni tak memasal nak buka satu lagi kedai makan yang berkonsepkan makanan mamak juga di deretan fahim maju, hakim maju, hazim maju dan rahim maju tu...bukan apa..cuma takut tak 'maju-maju' pulak restoran kita tu....wallahualam

0 comments: