Tuesday, January 22, 2008

SAGA baru, menjentik kalbuuu...

assalamualaikum...

dah tengok SAGA baru? perrgh!...manthop gitu. saya memang sentiasa mengalu-alukan mana-mana model baru Proton yang pakai mould baru...mesti 'mengcipan' gitu. semalam saya ke showroom Proton...mula-mula tu tak nak singgah tapi sebab tak ramai orang masa tu maka singgah le juga. pada saya ini adalah proton kedua yang 'mengkagumkan'. yang pertama ialah WIRA dan sekarang ni yang ni pulak (as to me). SAGA baru ni antara yang 'mengasyikkan' adalah pertama harganya...kira harga rakyatlaah..lingkungan 30k ke 40k rasanya...ramai boleh layan. kedua adalah bentuknya...yang agak sekelas le juga dengan pesaing-pesaingnya. dan yang ketiga adalah teknologinya yang banyak guna teknologi LOTUS.

pada saya Proton dah nak hampir matang (sikit lagi...!) sebab tu lah dia dah mula consider who's actually buying their cars sebelum dia keluarkan model-model baru. dulu mula-mula...masa SAGA pertama keluar, misinya nampak macam nak tulun rakyat dapat memiliki kereta terutama yang bergolongan pendapatan sederhana ke bawah. lepas tu dia mula ada hilang sedikit focus bila terlalu memikirkan profit dan establishment...masa ni rakyat dah tak terlayan. lepas tu dia terikut-ikut nak berfesyen sangat...sebab tu keluarnya Juara, Savvy, Satria GTI, Tiara, Arena dan macam-macam lagi. ada sebilangan rakyat yang sedikit 'fenin' dengan fenomena ini.

alhamdulillah...mereka ada tengok belakang sat sebelum nak ke depan. as for rakyat, kita bukanlah tak nak support all the way...tapi tulunlah kami dulu agar mudah pula kami tulun you all. sikit-sikit letaklah priority pada kami dulu. susukanle kami dulu dari kera di hutan nu. bukan kami nak disusukan dengan susu mahal...tak payah, janji susu cukup. dengan kelahiran SAGA baru ni rasanya Proton akan kembali ke gelanggang. rentak dan bunga silatnya pula kita ramai-ramai pakat tengoklah. takut pekiknya saja yang 'bergempita' tapi rentak dan bunga silatnya terguling mengekel-ngekel silawan sampai senak perut tertawa. apatah lagi bila langkah tarungnya serong terhuyung....wallahualam.

0 comments: