Tuesday, May 27, 2008

lama dan baru...kg baru

assalamualaikum...

wajah baru kampung baru menunggu di pintu, macam lagu lama Dahlan Zainuddin plak...bila kemiskinan menanti di pintu (kalau tak salah la!). beruntung sakan le orang kita yg kat situ tu...insyaAllah, penempatan baru dapat...pampasan pun dapat. rasanya pun memang dah patut kampung baru tu di bangunkan, tapi semangat dan identiti 'kampung melayu'nya harap taklah diganggu gugat. konsep, susunatur dan gayanya mungkin moden dan baru...tapi biorle semangat dan identitinya kekal tak terusik. walaupun saya bukanlah berasal dari 'kampung' tu...tapi semangat 'kekawanan' tetap menjadikan saya menyokong orang kampung tu. dan lagi mungkin itulah satu-satunya legasi unik kaum melayu yang masih tinggal di tengah-tengah metropolitan kuala lumpur.

pembangunan memanglah kebanyakkan kita tidak menghalang...tetapi pembangunan yg keterlaluan dan ’merosakkan’ hendaklah di tolak ke tepi. tak mahulah bila 'area' kampung baru tu bila dah dibangunkan saling tak tumpah kelihatan macam bandaraya Houston ke, Tokyo ke, Stuttgart ke atau macam bandaraya-bandaraya lain dunia. apapun, pihak-pihak yg berkaitan tentu lebih arif dari saya...dan pastinya mereka pun dah terlebih dulu pikir pasal ni. harap-harap gitu le.

orang-orang kampung baru plak...terutama yg dah senior tuh, memanglah kekadang tu sedikit-sebanyak rasa macam berat hati nak lepas 'hak milik' tu untuk memberikan laluan pada pembangunan, tapi percayalah pengorbanan tu pun sebenarnya untuk anak-cucu juga. untuk kemudahan mereka juga. kita toleh ke belakang sekali dua dah le.....yg lebih tengok depan je. tengok masa depan...ke mana kita nak tuju dan di mana tempat terakhir kita. yang lain kita 'hand-over' baton tu pada generasi yg kemudian-kemudian. satu lagi yg perlu sangat-sangat pihak yg nak bangunkan kampong baru tu pastikan ialah janganlah bila dah dibangunkan walau tak kelihatan macam bandar-bandar tadi tapi kelihatan pulak macam bandaraya Venice…terutama bila hujan lebat turun 4-5 jam tak henti-henti. pikir-pikirla…wallahualam.

0 comments: