Saturday, June 28, 2008

mengingatkan diri

assalamualaikum...

sempena kemasukkan usia diri ke angka 40...maka di sini saya ingin berkongsi doa yg di sarankan seseorang kepada saya. kepada rakan dan mereka yg seangkatan bolehle diselitkan ke dalam doa-doa yg sering dibaca samada di ketika selepas solat atau di ketika mana jua. doa ini adalah yg di ambil dari surah Al-Ahqaf : 15.


رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

ertinya : Ya tuhanku taufiqkanlah aku (tunjukkilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Mu, yg telah Engkau berikan padaku dan kepada kedua orang ibubapaku dan supaya aku kerjakan amal soleh yg Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak-anak cucuku (keturunanku). sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang-orang islam.

apa yg menggusarkan di usia sebegini ialah bilamana kita terlupa untuk kembali mengingatkan diri...jadi sama-sama kita pohon padaNya agar 'keterlupaan' itu tidak terus menerus menguasai kita...wallahualam.

0 comments: