Friday, November 07, 2008

jangan membisu dengan isu

assalamualaikum…

pukul 2.05 pagi, itulah waktu saya melangkah masuk rumah malam tadi atau pagi tadi. urusannya? bertukar pendapat, pandangan dan saling comforting each other , atau mungkin cuba menjadi pendengar setia dan kemudian memberikan ‘komentar’ yang tak seberapanya terhadap isu yang diperkatakan. sambil-sambil tu saya pun menerima komen gak. cam mat saleh (bukan saleh yakob yek!) kata, to make the discussion works…we should allow ourselves to accept rather than giving all the times atau it takes two to tango laa..

isunya memang kelihatan personal tapi tak semestinya ia disimpan sebagai ‘personal belongings’. meluah dan mendapatkan maklumbalas adalah lebih baik untuk menangani isu-isu seperti ini. rakan tu kata…dia dah cuba ‘meluah’kan pada isterinya tapi kurang ‘ngemnya’. tak terasa ringan bebanannya. ni pun memang benar….sesuatu isu lebih-lebih yang berlaku dlm dunia kerja tak kiralah dlm format korporat atau kolar biru memang kurang ‘masuk’ untuk diperbincang kan bersama isteri atau suami…bolehh…tapi kurang ‘kena’. lebih ‘sedap’ kalau diperbincangkan bersama rakan samada rakan diluar tempat kerja atau yang bersama ditempat kerja. lumrahnya gitule…

hampir 4 jam lebih kami saling bertukar pendapat dan akhirnyaa….terasa gak bebanan tu semakin ringan. malahan saya pun turut sama rasa akan keringanannya. semakin kecil pula isu tu walaupun dipermulaan tadi rasa cam besar-gedabak isu tu. rasa cam senang nak tackle je lepas ni isu-isu camtu..ewaahh! sebenarnya memang camtu le…kita kalau sorang-sorang dok pikir dan pendam isu-isu camtu, kita akan rasa isu tu besar, bahaya dan akan memudaratkan. saya pun selalu gak rasa camtu…biasale. tapi bila dikenang betapa ‘kepayahan’ Rasulullah dan sahabat-sahabat nak mendatangkan Islam kepada kita dalam bentuk yang ‘cantik’ dan mudah faham maka terasala kita akan apala sangat isu kita tu kan? Rasullulah dan sahabat lagi hebat isu yang kena mereka tangani…seksaan, tribulasi, perang, dizalimi dan bermacam-macam lagi yang kena mereka tangani, tidakkah itu lebih sadis dan besar isunya daripada isu kita nih?…wallahualam.

0 comments: