Friday, February 06, 2009

men'cuti'kan diri di hari cuti

assalamualaikum...

alhamdulillah, setelah melalui seminggu yg penuh tragis, sadis dan sinis akhirnya sampai gak kita ke hujung minggu. bagi negeri tertentu dapat 3 hari cuti lagi. lamalah sikit berehat...lebih-lebih lagi setelah seminggu atau dgn tepat lg setelah 5 hari mengharung ranjau. tak kirala ranjau di ofis, di padang bola, di pasar borong, di bangunan kerajaan negeri, di universiti, di laut, di hutan dan di macam-macam di lagilah!!

bila cuti, maka cutilah kita betul-betul. jangan cuti main-main je...RUGI!. sama juga kalau bekerja tu...maka kerjalah betul-betul...atau yg tgh belajar maka belajarlah betul-betul. kalau kita main-mainkan je cuti tu maka membazirle namanya. bukan senang nak dpt cuti dan utk sesetengah orang nak dpt cuti tu mcm nak pergi berperang...susah brotherrr..

apapun yg kita nak buat kenalah dibuat dgn ingatan kita sedang bercuti. maknanya kalau bercuti tu bukanlah langsung tak boleh buat kerja..tapi buatlah dgn 'mood' bercuti. macamana tuh? sendirile pikir bukan susah sgt pun. kita buat dgn sukarela tanpa ada deadline atau pemantauan dari bos...jadi pandai-pandailah... tapi bila dah masuk balik kerja jangan plak buat kerja dgn 'mood' bercuti - santai habis! kena bantai nanti!!

cuti juga bermakna kita nak activate masa kualiti kita bersama dgn keluarga (bagi yg dah ada keluarga sendiri) atau dgn ibubapa kita atau dgn sedara-mara kita atau dgn rakan-rakan kita atau utk sesapa yg takde sesapa didunia ni maka dgn dirinya sendirilah. bila lagi kita nak ada 'quality time' ni kan? bagi saya...dpt menelaah setiap ruang paper Star tu dgn secangkir teh tarik di pagi hari cuti tanpa 'gangguan' sudah memadai sbg 'masa berkualiti' utk diri sendiri...yg lainnya kita layanle pula orang-orang lain disekeliling kita...wallahualam.

6 comments:

KTS said...

ada gak cuti main2 ya... :D

ahhhhhhh... seronoknya cuti lama... tp time nak balik kerja tu yg liat skit... ughhhh

Unknown said...

hahahaahah.. nikmat bercuti.. :)

Yunus Badawi said...

saya ambil cuti Jumaat (semalam) dan Selasa depan utk urusan keluarga. Kira cuti berkualiti kan?

Iliana said...

ohhh~ saya takde cuti lgsg...nk pngsan dah ni ;<

Tie said...

Masih cuti lagi ke? Bagi Tie cuti ni untuk orang yang bekerja je...kita house manager sentiasa ada yang perlu dibereskan...kalau tak tentu huru hara lak rumah ni..

nahmy said...

cik kutaksemp...
camna plak agaknya bagi org main bola sepenuh masa ye? masa bekerja pun main...kan??

cik conf..
nikmatnya mmg terkira oooiii..

pak YB..
tuan ni dah kira dpt...cuti BESARRR..heheh..

e-lee..
adusss...siannnya dia, takpe le janji jgn 'bercuti' sabar dah le..

kak tie..
ehemm..kita ni mungkin dah kira bekerja dlm bercuti...ntahle...rasanya camtula..