Sunday, August 15, 2010

syukur, dah masuk hari ke-5

assalamualaikum...

sekali lagi membicarakan tentang posa dan alhamdulillah kita dah pun sampai ke hari ke-5. kalau kita pandu keta maknanya kita nak masuk gear 2 dah ni. semakin laju dan semakin 'berisi' hendaknya. masa nak masuk Ramadhan dulu saya adalah 'test' posa-posa sunat sebabnya? khuatir akan 'ragam' perut. bermula hujung tahun lepas saya dah mula kena angin-angin kecil gastrik dan pedih hulu hati (flatulence & heartburn...omputih kata). perut tak boleh biar kosong sebabnya...'Allah tak menzalimi kita bahkan kitalah yg menzalimi diri kita sendiri'. ya...diri sendirilah yg cuba 'skip' atau lambat-lambatkan makan.



kunjungan ke farmasi (cari ubat) juga saya lakukan di samping posa-posa sunat itu (posa sunat tu pertama kerana Allah-lah, yg kedua baru nak jadikan 'test'). bila berjaya di posa sunat tu...barulah boleh tarik nafas lega, walaupun debaran masih ada masa nak masuk awal Ramadhan tu. dan sekarang alhamdulillah dgn izin-Nya, dah masuk hari ke-5 dah. syukur. org kata kalau amalan 'extra' susah nak buat yg compulsory tu jgn kita tinggalkan...dan saya pegang juga pada kata-kata tu.

inilah sedikit kisah marhaen saya dgn harapan kpd sesapa yg baca tu cuba-cubalah elakkan 'menzalimi' diri kita sendiri. kekadang kita melakukannya tanpa kita sendiri sedar. kitakan sebaik dan sesempurna ciptaan Allah. kita jagalah diri..itu juga adalah amanah dari-Nya. supaya mereka yang kita sayangi tak disusahkan utk jaga kita....sayang apanama klu kita susahkan mereka plak. wallahualam.

6 comments:

Yunus Badawi said...

Salam nahmy.
Org yg kuat iman kena gastrik akan berusaha cari ubat supaya boleh berpuasa.

Org yg tak kuat iman, tak kena gastrik pun guna alasan gastrik utk tak berpuasa.

Tahniah anda termasuk dlm golongan mereka yg kuat iman.

Afida Anuar said...

Salam nahmy..saya pun kekadang selalu juga diserang gastrik dan pedih ulu hati tu.. tapi Alhamdulillah, ketika berpuasa bulan rejab dan syaaban yang lepas, dan yang dah masuk hari ke 5 ni...Allah tak kasi rasa sakit tu semua. Syukur sangat2...

PS: Selamat berbuka nanti..moga beroleh taqwa..

Tie said...

Kak tie memang ada gastrik, tapi tiada masalah berpuasa.

Cuma hari ni, memang haus sangat.. minum air je bila berbuka..

Abd Razak said...

Salam...

Saya pun dulunya sering diserang gastrik. Hari pertama memang rasa perit sangat dengan sakit kepala yang teruk. Alhamdulillah selepas buat rawatan dengan memakan herba2 dari HPA, Allah sembuhkan penyakit saya. Sekarang ni mudah jer rasanya berpuasa.

MaizaC'Joe said...

Salam

Maiza pun pernah kena gastrik.. sekarang ini tak ada lagi.. kurangkan makan pedas.. itu pun utama.. Maiza amalkan makan sayuran.. bangun pagi-pagi tue biasanya Maiza minum segelas air masak.. selawat minum.. tiap2 hari amalkan InsyaAllah..

selamat menjalani ibadah puasa.. moga Allah menyembuhkan :)

nahmy said...

w'salam YB..
taklah sekuat mana YB...itu semua Dia yg permudahkan

afida..
alhamdulillah semoga sampai ke hujung Ramadhan begitu yg kita pohon

tie..
oklah tu...alhamdulillah

abd razak...
alhamdulillah...klu nanti2 saya nak order produk HPA tu bolehlah syeikh rekomen yg mana..

maiza..
petua dan tips yg baik tu...tima kasih.