Tuesday, January 31, 2012

mengigau : satu kajian bukan ilmiah

assalamualaikum...

rasanya semua org pernah mengigau. cuma levelnya berbeza dan terminologi-nya juga dibeza-bezakan. ada yg panggil mimpi ngeri dan ada yg panggil 'nightmare' dan sebagainya. saya juga pernah mengigau dan yg terbaru igauan itu berkisar tentang saya yg dikejar awek-awek jelita separuh bogel. berpeluh beb...berpeluh! mereka berkejaran cuba menangkap saya...adegan ini berlaku kerana saya yg hanyut dilautan tetiba terdampar di sebuah pulau yg dihuni hanya oleh wanita berumur 17-27 tahun. semua penduduk di pulau ni adalah wanita dan rata-rata memang mereka jelita dan berpakaian separuh bogel. yg herannya saya tentang mengigau saya ni kenapa separuh bogel...kenapa tak bogel terus...adusss...pelik betul-lah?!

ok cukuplah tentang mengigau saya tuh...nanti ramai plak yg kata saya 'perasan'. apakah yg dikatakan mengigau ni? mengikut kamus dewan orang-ramai masyarakat papua keluaran 1933 terbitan pustaka sampoengo jilid ke 163, mengigau adalah satu aktiviti luar-kawalan yg berlaku semasa seseorang itu sedang tidur lena. ia tidak akan terjadi kpd mereka yg tidur ayam, tidur tak tentu waktu, yg buat-buat tidur atau yg tak tidur langsung (macamlah kita tak tahu benda ni kan??). mengigau akan terhasil bila pola kecelaruan otak menguasai seseorang semasa dia hendak tidur.

walaupun perkataannya mengigau...namun mengigau juga ada yg baik. contohnya mengigau yg jenis menyebut-nyebut nombor. mereka yg sukakan judi tikam nombor sgt suka kepada orang yg tidur mengigau menyebut-nyebut nombor ni. jadi kepada golongan manusia camni je lah mengigau menyebut nombor ini dikatakan 'baik'. dan tidak pernah direkodkan dlm sejarah org yg mengigau memberi duit pada mereka yg ada disekitarnya. maknanya mereka yg mengigau pun kenal duit. okay bro, setakat tu je dulu yg dpt dicoretkan mengenai mengigau...semoga terelaklah kita dari igauan buruk, wallahualam.

2 comments:

shameel Iskandar said...

lama dah tak mengigau, tapi bermimpi selalu jugak terutamnaya bila tidur siang hari

cikguNae said...

hebatnya mimpi Nahmy...

kecik2 dulu saya memang banyak mengigau