Sunday, April 22, 2012

memilih-lah dengan ilmu...

assalamualaikum....

tenang dan ceria hendaknya. saya...alhamdulillah cuma puteri kecil tu je ada tak sihat sikit. tenang memang tenang, ceria juga ceria...tetapi sedikit kekeliruan melanda diri pagi ni. keliru nak makan apa pagi ni...masih tak dapat nak buat keputusan. seringkah kita dalam situasi tak dapat nak buat keputusan camni...walaupun utk pekara kecil dan mudah? frankly...saya sering dilanda dilema sebegini. mungkin itulah satu 'menafaat'nya Allah jadikan kita sebagai manusia. bayangkan kalau lembu tak boleh buat keputusan nak makan rumput ke atau nak makan pucuk pisang...letih lembu tu.

maka dilema dalam nak buat keputusan itu adalah satu kebaikan. 'kepelbagaian' itu sebenarnya adalah nikmat dari-Nya...kalau kita 'pandai' maka kepelbagaian itu insyaAllah akan mendatang kebaikkan untuk kita, dan kalau kita kurang sikit arif maka ia akan 'menghanyut' dan seterusnya menjahanamkan kita...maka pandai-pandailah memilih.

bagi setengah golongan mereka sangat pandai memilih, sangat reti membuat keputusan. kenapa? sebab ilmu mereka tinggi....menjadikan mereka mudah dalam membuat keputusan. jadi kenalah kita turut jadi berilmu....supaya senang dalam membuat keputusan. bayangkan mereka yang hanya mahir dengan mazhab Shafie dengan mereka yang mahir dalam ke empat-empat mazhab beribadat....agak-agak mana yg lebih mudah beribadat? seperti yang Saidina Ali katakan pada sahabat yg bertanya...hendakkan dunia mesti dgn ilmu, hendakkan akhirat juga mesti dgn ilmu dan hendakkan kedua-duanya juga mesti dgn ilmu. jadinya, ilmu-lah yg akan membantu kita dalam membuat keputusan, dalam menetapkan pilihan. seperti saya yg memang takde ilmu dlm nak buat keputusan antara nak makan nasi lemak ke atau roti canai pagi ni...akhirnya saya memilih 'waffle' sbg santapan...jangan mareee......wallahualam.

4 comments:

r.o.l. said...

Istiqarah dan syura, senjata memilih orang mukmin jangan diabaikan. Tapi tak perlulah istiqarah untuk pilih sama ada roti canai atau waffle (lagi pun dua-dua sedap!) :-)

cikguNae said...

kadangkala memang sukar untuk membuat keputusan... memilih.
kadangkala juga dianggap terlalu memilih?

shameel Iskandar said...

Memilih kadang-kadang merumitkan tapi ia tetap satu kemestian walaupun bukan satu kewjipan.

kalau saya, nasi lemak yg akan dipilih kecuali kalau ada nasi dagang, gerenti nasi lemak akan diketepikan

nahmy said...

r.o.l...
bab makan tu rasanya memang jarang org buat ishtiharah...kalau dah terhidang tu sebat je la

cikgu..
jgn memilih utk jadi sukar membuat pilihan dahlah..

shameel...
nasi dagang...alahaii...best tuh!