Tuesday, March 11, 2014

MH370 : doa dan harapan bersilih ganti...

aku dah tak terbilang hari ke berapa hari ni..semenjak MH370 ni dilaporkan hilang. tapi seperti artikelku yg lepas aku berharap agar semuanya akan selesai dgn penumpang dan anak akan segera ditemui - terdampar dan tersadai mungkin di mana-mana pulau di laut china selatan tu.


ikhtiar, usaha dan doa dan harapan memang silih berganti. teruskan hendaknya. cuma terpanggil juga aku akan usaha geng-geng bomoh Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP tu. padaku apapun usaha dan ikhtiar kita jangan hingga niat menghalalkan cara. kita memohon kpd-Nya agar semuanya dipermudah...atau dileraikan simpulan kekusutan ini. tapi di masa yg sama jangan sampai kita menggunakan cara dan kaedah yg seperti tidak mengikut kehendak-Nya atau yg mungkin mengenepikan-Nya. (aku tidak mengatakannya syirik dan khurafat...itu terserah pada intrepretasi masing-masing) cuma jaga-jaga...garis pemisahnya sangat halus!

solat hajat, berdoa..dan bermunajat mungkin kaedah yg lebih 'manis' dan 'cantik'...dan memang inipun yg di wariskan kepada kita oleh Rasulullah. maka berterusan kita melakukannya. mungkin juga inilah sedikit sumbangan kecil kita kepada keluarga kepada penumpang MH370 tu terutama yg seagama. memang dari segi logiknya amat payah untuk diterima akal bagaimana MH370 yg besar tu boleh tidak dapat dikesan menggunakan teknologi-teknologi terkini yg hebat dan maju...tetapi jika dikehendaki-Nya hanya dgn sepasang bola mata hamba-Nya sahaja sudah cukup utk MH370 itu ditemui.


wassalam,
nahmy.

0 comments: