Friday, November 03, 2006

ini negara untuk siapa?

assalamualaikum...

apa fungsi negara kepada kita? dan apa pula fungsi kita kepada negara? perhh..! pelik gak soalan tu kan?. tapi rasanya soalan ini tidaklah payah bebenor untuk dijawab. kita dah capai merdeka hampir setengah abad. ada mereka pula yang dah berumur lebih dari tempoh negara merdeka lagi. rasa-rasa mereka ni bolehke jawab soalan-soalan di atas tu? marile kita sesama menjawabnya atau cubale tengok-tengokkan jawapan saya ni...fungsi negara pada kita? tak lain dan tak bukan ialah untuk membolehkan kita 'cari makan' atau mencari kehidupan. negara adalah hamparan untuk kita melakukan ini semua. fungsi kita kepada negara pula adalah untuk menjadikan hamparan ini sentiasa terjaga kemas. kita kena jaga, kita kena pertahankan, kita kena maintain negara kita ni. kalau difikirlah yg mana satu susah? fungsi negara kepada kita? atau fungsi kita kepada negara? bagi saya yang marhaen ni yg susah adalah fungsi kita kepada negara...sebab? negara tu sendiri memang dah terhampar..dah di sediakan Allah untuk kita. negara tak buat apa-apa pun untuk kita tapi Allah yang sediakan segalanya, yg menghamparkan negara itu kepada kita. negara lepas tangan bebb..!! cuba tenungkan sejenak...antara fungsi kita kepada negara adalah ramai-ramai 'memilih' beberapa orang manusia yg kita wakilkan untuk terus melakukan 'jagaan', maintain, pertahan dan sebagainya kepada negara kita. tapi telahke kita jalankan fungsi itu sebaik-baiknya?

marile kita bayangkan macam kita ada tanah seekar. lokasi cantik, subur dan penuh dengan galian tapi takle pula kita usahakan atau lakukan sesuatu yang bermenafaat pada tanah tu....so apa jadi? tak jadi apale jawabnya. last-last penuh bersemak, jadi 'pot' binatang berbisa dan binatang liar. itu contohnya negara tanpa kita yang duduk didalamnya. kemudian kita bayangkan pula kalau kita ni takde 'tempat' atau tanah untuk dijadikan 'pot'..ialah untuk buat rumah atau untuk bercucuk tanam? apa jadi kat kita? jadi cam rakyat Palestine le brother... tapi sesungguhnya masih boleh 'hidup' dan mencari kehidupan. jadi yang mana satu penting, kita ke negara kita? kita boleh tak hidup tanpa negara? boleee... negara jadi apa kalau takde kita?...tak jadi apee...kerajaan? kerajaan tu orang yang kita pilih tadile brotherr...kerajaan bukan negara. cuma kalau tanah tu dah subur, banyak galian, lokasi best dan boleh buat kita makmur maka kenala kita jaga baik-baik tanah tu, kenala kita usahakan dengan baik-baik..tidakkah itu amanah Allah juga?

kita memang sentiasa berusaha untuk jalankan fungsi kita kepada negara sebaik mungkin cuma akhir-akhir kita rasa semakin tertekan sebab kalau negara tak menjalankan fungsinya kepada kita sebagai penduduk ni takpe le juga tapi sekumpulan manusia yang kita pilih untuk jadi ketua, untuk jadi wakil kita pulak telah berfungsi yang bukan-bukan kepada kita. dari segala macam barang keperluan (cth: petrol) yang naik harga, letrik naik harga, sekarang air pun dah naik harga, tol pun dah nak naik, interest bank bila beli keta pun dah naik dan bermacam-macam lagi le yang naik harga sampai darah kita pun kekadang naikle juga. tempelengle...kalau kata kos penyelenggaraan bebenda tu semua naik maka sebab itula harga dan cajnya semua naik. apa!!?..bilangan orang yang bekerja dan dikenakan tax tu tak bertambah dari semasa ke semasa? lagi ramai yang bekerja lagi banyakle kutipan cukai tu. itu belum kira pertambahan syarikat-syarikat perniagaan lagi. simpang-siur kutipan yang masuk ke negara. cukai dapat, perbezaan kenaikan dapat, duti, levi, eksais dan macam-macam lagi la. yang paling terkilan dan sedih ialah kita macam nak rak jalankan fungsi kita kepada negara ni dengan membayar segala cukai dan kos kenaikan caj/harga tu...tapi ada sebilangan manusia (yang kita pilih tuu...) yang kaut masuk segala yang kita bayar tu ke kantung mereka sendiri. tanpa segan-silu...ye le dah pegang 'kuasa' le katakan. apa dah jadi? rasanya janganla kita manjakan sangat negara kita (atau kerajaan kita ni??) sebab nanti takut jadi macam citer 'Anakku Sazali' pulak. sekali sekala kita 'rotan' le jugak. apapun, kalau bebenda camni berterusan la brother maka...negara = bersekutu bertambah mutu, rakyat = bersekutu bertambah kutu le jadinya....wallahualam.

1 comments:

mirzamohd said...

sabar.....

the moment kita putuskan untuk memerdekakan diri kita...

saat itulah kita memutuskan utk meng'govern'kan diri kita sendiri...

so.. we ourself is our own government... and we need no other government to govern us...

sebab apa.... sebab tak mau ada istilah 'frust..frust..& frust' lagi dalam diri...

wasalam