Wednesday, December 13, 2006

letak kaki dalam kasut orang....

assalamualaikum...


jumpa lagi kita, alhamdulillah Allah berikan kesempatan. pujian dan syukur hanya kepadaNya. saya nak bawa satu isu berkenaan 'cari makan' ataupun tentang bekerjalah. baru-baru ada rakan lama dari tempat kerja lama datang jumpa saya. saya seronok dan nampaknya dia pun seronok dapat jumpa saya. kami seperti biasale bila dah lama tak jumpa maka bertukar-tukar ceritala...pasal keluarga dan pasal karier. pasal keluarga nampaknya ok..tapi topik yang agak hangat dan 80% dari perbualan hari tu adalah berkisar tentang karier dan tempat kerja. beliau ceritale sedikit-sebanyak dan kemudian jadi banyak-banyak tentang tempat kerja beliau. setelah berbelas tahun kerja beliau akhirnya membuat kesimpulan yang beliau telah ditipu oleh majikannya. atas dasar apa? atas dasar gaji yang tak dapat. menurut beliau gaji diberi dah bukan penuh, tapi rm500-rm500 ikut bila company ada duit (mana polisi company dia pakai tak tahula pulak saya). katanya gaji dia dapat yang baki akhir untuk bulan 10 tak ikut jumlah kiraan beliau. saya nasihatkan dia 'deal' terus dengan pihat hr, tengok statement.

saya juga dulu-dulu sempatla 'merasa' polisi di beri gaji 'ikut dan' tuu...dan bila mendengar dan menengokkan muka rakan tu memang saya kesian habis...bila terbayangkan anaknya yang tiga orang tu...lagile kesian...bila teringatkan...anak sulungnya yang akan bersekolah tahun depan....mak ooi...mau tangkap nangis bila mengenangkannya. payah...memang payah. apa yang saya boleh katakan pada dia ialah berbanyak bersabar dan di masa yang sama cuba (dengan sedaya-upayanya) cari kerja di tempat lain. kita selagi 'hidup' maka memang kita sebenarnya Allah kata boleh ikhtiar. seperti yang Allah katakan di surah Al-Baqarah ayat 286 : tidak diuji hambanya melainkan mengikut kesanggupannya sahaja. maka rasanya dia memang boleh 'manage' lagi kepayahan itu. ingatla...hidup itu satu amanah dan kehidupan itu satu anugerah.

rasanya bab rakan tu memang ok...sedikit-sebanyak boleh setel...insyaAllah. disetiap kesulitan akan ada kesenangan...2 kali Allah sebut dalam surah Al-Insyirah. cuma saya yang terkilan sesangat ialah bab majikannya...bilalah nak berubah! dah tahu tak boleh nak bayar gaji cakaplah betul-betul, lepas tu cubale cari 'fund' mana-mana untuk bayar sedikit pampasan bersama gaji yang tertunggak tu....dan kemudian dengan resmi lepaskanlah mana-mana pekerja yang memang dah nak berhenti tu. usahalah sikit...mesti boleh. insyaAllah boleh. saya pun bukan pandai sangat dalam mengurus syarikat..tapi kita kalau usaha ke arah yang baik, dengan di dulukan dengan niat yang baik maka hasilnya juga pasti baik...hukumnya begitulah, selalunya. dalam apa hal pun samada rakan tadi mahupun majikannya...cuba kita guna konsep 'empathy' iaitu cuba rasai apa yang orang lain rasa...kita pastinya akan lebih rasional. bila saya katakan begini kepada rakan tadi dia jawab..."asyik-asyik aku je yang kena 'empathy'...bos bila pulak nak 'empathy'kan aku? dengar je benda ni dari mulut rakan tu...maka saya jawab pula...."laarrrr..." gitule...wallahualam

1 comments:

Aku Budak Gali said...

Entahlah...hidup ini penuh ujian...adakah aku akan jadi manusia terhebat selepas ini hanya tuhan yang tahu.....