Thursday, December 04, 2008

mencari nilai pengorbanan....

assalamualaikum...

10 zulhijjah 1428 bersamaan 8 Disember 2008 kita (yg beragama Islam) akan menyambut kedatangan Aidil Adha atau Hari Raya Korban. takde fesyen atau konsep lain yg lebih afdhal utk menyambutnya selain drpd mendirikan solat sunat, kemudian melakukan ibadah korban dan kemudiannya menyedekahkan daging-daging tu kepada fakir miskin. kalau nak minta maaf pun sebenarnya elok juga cuma jgnlah pi mintak maaf dari lembu, kerbau atau seladang yg dah nak disembelih tu...

lembu, kambing, unta dan yg seumpamanya tentu sedikit gusar & gentar bila tiba hari ni. tp itu pun sebenarnya hanyalah pada pandangan kita yg sering menggunakan 'mata' dan sering melihat tapi tak nampak. ntah-ntah lembu, kambing, unta dan seumpamanya itu memang menunggu saat ini. yeela...'berkorban' hanya kerana Allah. dah tentulah besar dan tinggi anugerah balasan yg akan diberikan Allah kelak.

bagi kita (lebih-lebih lagi sayalah!), apa pula pengorbanan yg telah kita lakukan hanya keranaNya? jgn dikira akan lembu, kerbau @ kambing yg tumbang...tetapi pergorbanan lain. sering kita berdoa, memohon hajat dan sebagainya bahkan solat itu pun adalah himpunan doa-doa dari kita kepada Allah (maknanya kalau kita tak solat maka Allah tak rugi sikit pun sebaliknya kitalah yg teramat rugi). jadi dimana pergorbanan kita kpd Allah??

kita sering berdoa dan hampir kesemua doa-doa tu berkisar disekitar apa yg kita mahu dari Allah, tapi pernahke kita terfikir apa yg Allah mahu dari kita, apa yg Allah mahu kita buat kerana-Nya. kita mungkin tak dpt menandingi pergorbanan nabi Allah Ibrahim dan nabi Allah Ismail tapi takde ke dlm benak hati kecil kita cita-cita utk 'meniru' pengorbanan kedua orang nabi tu? bukan perlakuan cara nabi Ismail yg hendak disembelih oleh bapanya nabi Ibrahim yg nak ditiru. tetapi maksud yg tersurat disebalik yg tersirat itulah yg perlu kita tiru & ikuti...walaupun hanya sekelumit? Selamat Hari Raya Korban - Aidil Adha 1428....wallahualam.

5 comments:

ku tak sempurna said...

mmg takleh nak banding pengorbanan kita dgn nabi dulu2... kita ni, ciput sgt...
tgk masa berkorban cukupla.. bila ada yg berkorban, daging tu, bukan main dorang rebutkan... padahal, nama pun berkorban... bg la kat org yg memerlukan.. tak phm konsep berkorban kat mesia sbnrnya... mungkin adat kat sini... takleh nak ubah...

-salam aidil adha-

theconfused said...

hmmm.... pelik kdg2 manusia nih...

takpelah.. sesamalah kita insaf menginsafi..

salam aidil adha

Arbain Hj Misiran said...

kalau berkorban untuk menunjuk2 maka akan terkorbanlah kita...

salam aidil adha dan eppi b'day

nahmy said...

Cik Ku...,
mmg benar tu..lebih2 part berebut daging...mcmlah daging korban tu beza sgt rasanya dgn daging yg tak melalui ibadah korban tu.

Cik Conf...,
yg peliknya manusia ni...dia sukakan sgt benda2 yg pelik...tak gitu?

Bro Arbain,
kalau nama terkorban tu...dah byk kali dah...cuma tak 'mati-mati' je.

MAZEMIE MAZ said...

Salam,

Selamat hari raya korban...