Saturday, May 15, 2010

mee goreng mamak nigeria

assalamualaikum...

maaf jika artikel saya ada yg menyinggung sesapa. semua artikel ni lately hanya nak mengendurkan tekanan. tidak ada terlibat utk menyinggung sesapa samada yg masih hidup atau yg telah meninggal dunia.

resepi yg akan saya 'persembahkan' ini adalah resepi terpaling easy in the world. sesapa pun terutama yg masih hidup boleh memasaknya. saya panggil 'mee goreng mamak nigeria' pun ada sebab-sebab tertentu yang anda boleh pikirkan sendiri.

mula-mula beli sebungkus mee goreng mamak (klu nak lebih dr sebungkus pun boleh), kemudian bila dah ada kat rumah, jgn di makan mee itu...cuma biarkan terperap utk 3-4 jam. selepas 3-4 jam tu (lebih lama lebih baik cuma cuba jgn bagi basi dah le) panaskan kuali dan ratakan sedikit minyak di kuali tersebut. bila kuali dah agak panas masukkan mee goreng tadi dan gorenglah balik mee tersebut mengikut kesesuaian jiwa. sebaiknya dlm 5 minit dahle. bila baunya dah naik dan nampak cam mee tersebut dah tukar kaler jadi kekegelapan sedikit maka letakkanlah ia di piring.

mee goreng yg diperap itu sebenarnya akan menjadikan rempah-ratus jadi lebih terserap pada mee tersebut. maka bila kita goreng balik, satu kita akan menyahkan minyak dan satu lagi mee tersebut akan lebih terperisa.









pastu goreng sebijik telur dan cuba jadikan kuning telur tu cair dan bergoyang jd bila kita letak telur goreng tu atas mee, kuning telur yg cair dan meleleh atas mee itu juga turut akan menambahkan lagi perisa akan mee tadi. setengah tempat memanggil telur ini 'telur goyang'...bukan telur goyang pinggul inul yekk!

cubalah...kalu sedap beritahu lawan, jadi bila kita belanja dia makan maka dia tak jadi nak lawan kita. kalau tak sedap maka makanle sorang-sorang. pada saya memang sedap...yeela resepi sendirile katakan. oh ya...rasanya taukan sebab apa ia dipanggil mee goreng mamak nigeria?...wallahualam.

14 comments:

Tie said...

Uwaaaa.......

Kita memang hantu mee goreng mamak! Nanti nak cuba 'resepi' Nahmy ni, hehe....

Tirana said...

Hahaha...so far saya dok belek resepi, memang tak pernah jumpa lagi resepi yang terpaling mudah ni..hehehe

Abd Razak said...

Salam...

Best best..boleh cuba :)

Yunus Badawi said...

Mee goreng mamak nigeria 3. Telur taruh 2 biji hehehe

Ku Tak Sempurna said...

mamak nigeria??

.
.


hahahaha... marah mamak-mamak nanti..


nasib tak suka mee.. klu tak boleh suruh IBU buatkan.. :D

Afida Anuar said...

Resipi paling simple kat dunia..kalau tak pandai buat jugak tatau la...hahaha

maiyah said...

mmg sempoi.. tp x bleh tnggu le nnti laporrr tgknya huhuu

jane said...

ewwwwww
mamak nigeria

hahhahah

abah aman said...

salam nahmy,
Hmm... bagus resepi ni... dan abah cadangkan kalau makan tak habis... perap lagi untuk goreng kali yang ketiga...

zue said...

kiranya beli mee mamak...beli panaskan balik kat umah. klu x abis...esok leh mkn panaskan lagi. he3

Anonymous said...

bro..
lagi sedap klau tgn tukang masak tuh berbulu bulu...mmg ada ummphh!
heheheh

Faridrashidi said...

Salam,

Saya mahu gelak, Encik Nahmy.. hehe..

nahmy said...

tie...
ye..ye...cuba jgn tak cuba

tirana...
ye..ye...memang mudah sesgt ni...tak payah cincang2, beli bahan dsb

abd razak...
silakan mencuba...pasti enak tau!

YB...
takkan telur dua je YB?? cukupke tuh??

cik KTS...
bahkan mamak gumbire tau...sbb kita promote produk diaorng

afida...
tak pandai buat juga maka makan je la yg tau tuh

jane..
apa yg eewww...tu...sedapp tauuu..

abah...
mengikut firasat yg empunya resepi perap kali ketiga dah tak sedap...jadi kayu nanti

zue..
panaskan utk benda yg kita tak abis makan kali pertama...ini kita beli tapi saja 'perap'...ada dua perbezaan di situ..hehe

anon...
bulu?...mungkin la kot..tapi mamak tu mesti cuak je bila kita dok tenung bulu kat tgn dia tuh

ustz Farid...
gelak perlahan-lahan dah le...tp klu ust mkn mee tu boleh tetukar gelak dgn tangisan tauu

nahmy said...

maiyah...
mmg dah resepi tu kita kena tunggu maka kita tunggu je la 3-4jam tu