Friday, September 09, 2011

perbuatan 'melampau' di bulan Syawal

assalamualaikum...

saya kata dah...mmg risau nak baca 'metro', hah! skrg cuba tengok dan carile sendiri artikelnya. benarlah setengah pendapat yg kata memang kita tgh berada di akhir zaman dan dunia juga sudah nak sampai ke penghujungnya.

ayah seorang boleh jaga tujuh anak, tapi tujuh anak tinggalkan ayah tepi masjid. sadis...memang sadis! kita belum reda dgn citer-citer bayi ditinggalkan di bawah pokok, tepi pintu masjid, kat tong sampah...tp alih-alih citer ayah kena ditinggalkan pulak yg mula nak jadi 'trend'. na'uzubillah.









bro and sis...saya pun anak yg ada ayah, saya juga ayah yg ada anak. walau segunung tinggi sekalipun tak eloknya ayah kita jgnlah sampai tinggalkan dia cam kain buruk je di tepi masjid camtu. 'what goes around, comes around'...esok-esok anak kita pulak buat camtu kat kita...dan esok-esok tu bukanlah satu tempoh yg lama pun. umur ayah yg dah tak seberapa tu...kita bahagiakanlah dia.

lagi satu masa dia besarkan kita dulu, punyalah susah...klu dia tinggalkan kita bawah pokok pisang pun lebih senang. tp dia tak buat...susah cam mana sekalipun dia tetap besarkan dan jaga kita. muhasabahlah....


"ya Allah, permudahkanlah kehidupan kedua orang tuaku. bantulah mereka lebih dari bantuan mereka kpdku semasa mereka membesarkanku. sayangi, kasihi dan ampunkanlah dosa mereka. jadikanlah aku anak yg sentiasa ingat akan pengorbanan mereka semasa mereka membesarkanku. jadikanlah aku agar sentiasa berkesempatan utk membalas budi mereka, mengasihi, menyayangi dan membantu mereka walau dlm keadaan apa sekalipun. jadikanlah mereka agar mereka sentiasa tergolong dlm golongan org yg mendapat keampunan, rahmat, keberkatan dan keredhaan-Mu. perkenanlah Ya Allah doa hamba mu ini..amin".


wallahualam.

9 comments:

ORLANDO AHMAD said...

takot kalo mende2 mcm ni kite plak yg buat, atau kite plak yg jadi mangsa, nau'zubillah

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Apakah salah ayah mereka tu hingga ditinggalkan di tepi tangga. Jika ada pun maafkanlah.

Ingatlah Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Seluas langit dosa kita pun Dia ampunkan jika kita minta ampun dan bertaubat.

Afida Anuar said...

Allah...sedihnya baca kisah ni...sanggup anak2 dia tinggal dia mcm tu..ishh tak leh fikir ada jugak anak2 yang sebegitu..

shameel Iskandar said...

Bila baca kisah2 sebegini dlm hati ada dua perasaan. perasan marah dan sedih yg saling bertindih.

Percayalah, takkan bahagia golongan yg membuang org tua mrk ni.Balasan Tuhan akan menyusul, cuma masanya yg penuh rahsia.

r.o.l. said...

Sungguh menyayat hati berita ini. Bak kata orang lama: ibu/bapa seorang boleh jaga 10 anak tapi 10 anak belum tentu boleh jaga ibu/bapa seorang... :-(

Tirana said...

anak yang tak mengenang budi...

Titisan Hujan said...

ya Allah..nk ngis plak rs.tgamak anak2 dia bt cmni


*rindu sgt kt abah.insyallah, mudah2an kt smua xjd cmni

Tie said...

Setiap yang berlaku tentu ada sebabnya. Tapi memang tak patutlah anak2 buat orang tua mereka begitu. Kalau ada masalah pun kena cari jalan yang paling baik.

nahmy said...

orlando...
ye bro...semoga kita dilindungiNya dr terjebak dgn perkara2 camni

abd razak..
anak-anak yg semakin hilang 'punca' semakin meningkat jumlahnya skrg ni...kena berhati-hati dgn anak-anak kita juga tu.

afida...
sedih tp itulah yg dah semakin sering terjadi dizaman ni..

shameel..
pastinya balasan pd mereka yg spesis camtu akan menimpa mereka

r.o.l..
apalah sgt dosa org tua tu lakukan pd mereka...sampai begitu hina mereka buat org tu...na'uzubillah

tirana...
gitula kak...semakin 'penyakit' ni terjauh dr kena kita semua

titishujan...
betul...saya pun cam terasa plak rindu dgn org tua

kayteeze...
apa pun dan besar mana pun kesalahan mereka...jgn sampai camtu kita buat pd mereka nanti tak ke syurga kita nanti