Thursday, July 01, 2010

kena bagi 'pingat' ni...

assalamualaikum...

inilah baru boleh dipanggil sbg satu 'pengorbanan'. ingat senang ke nak buat cam ni? nampak memangle senang...tapi nak buat mungkin kena pikir 3-4 kali dulu. 3 hari dlm seminggu cikgu besar Liu Shuang Zen SRJK (C) Tanah Merah ni tidor kat sekolah semata-mata utk memudahkan ibu-bapa berjumpa dgnnya disamping 'memantau' sekolahnya di waktu luar sesi persekolahan....(atau memantau pak guard yg tidor kot!).










tak payahlah kita nak naik gunung kat negeri orang yang jauh-jauh tu, pergi berenang selat Inggeris, pergi bersuluk di Antartika, berperahu keliling dunia....buat cam cikgu besar ni pun dah kira hebat. silap haribulan yg bersuluk ke Antartika, yg berperahu keliling dunia tu belum mampu buat cam cikgu besar ni.

buat sesuatu yg dilihat kecil dan mudah bukan tak boleh menjadikan kita hebat dan hebat tu bukan dikira dari sesuatu yg 'besar' yg kita lakukan. perbuatannya mungkin kecil tapi kesannya besar itu yg penting. samalah dgn kita (temasuk juga saya!). sebab itu Allah melihat pada hati kita...bukan pada perlakuan atau sumbangan besar kita. dan tidakkah hati itu 'kecil'?? dan kita juga ada baca bagaimana Allah memasukkan si pelacur ke syurga hanya kerana dia memberi minum seekor anjing...apakah yg dinilai Allah...tidakkah pada niat di hati yg kecil?...wallahualam.

p/s: nak baca pasal cikgu besar tu? klik sini

7 comments:

Abd Razak said...

Salam...

Sangat bertanggungjawab dengan pangkatnya...dalam seribu hanya satu

izzah said...

wah..serius ke nie?
betapa hebat betul komitmen cikgu nie..
tabik spring!

Ku Tak Sempurna said...

pingat skrg pun boleh ditarik sultan..

.
.
opppssss..
;D

syabas cikgu! bangga ;)

Kamsiah said...

dalam pada tu,masih ramai mak bapa yg tak tau menghargai jasa dan pengorbanan cikgu..
kalau anak cemerlang,dia kata hasil didikan dia
kalau anak merosot keputusan,disalahkan cikgu....

DrSam said...

salam. ini baru namanya dedikasi. siap ada kelambu lagu tu. semangat ini patut kita contohi.

abah aman said...

salam nahmy,
Abah setuju! Macam gini la baru layak diberi pingat. Ini dok bagi kat Sharok Khan buat apa?

nahmy said...

abd razak..
w'salam. begitule kita semua hendaknya

izzah...
bukan setakat tabik lagi dah...dia tidor pun pki tilam spring!

KTS...
pingat emas pun boleh beri kat dia...tak semestinya yg dari raja-raja tuh

kamsiah..
sbg bapa itulah yg sering saya dok peringatkan diri

dr sam...
mmg perlu kita contohi...lebih2 bab pakai kelambu tu...maklumlah aedes byk

abah...
hahha..haha..shar ruk khan...hahaha..dato shah ruk khan...mcm bagusss je...